- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

تلاش مخفیانه آمریکا برای عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل

سایت عبری زبان واللا اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا به صورت محرمانه برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان میانجیگری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری، سایت واللا در گزارشی نوشت: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به صورت محرمانه میان اسرائیل، عربستان و مصر برای رسیدن به حل و فصلی میانجیگری می‌کند که اقدامات مربوط به انتقال جزایر تیران و صنافیر مصر در دریای سرخ به تحت حاکمیت عربستان را تکمیل کند. همچنین شامل اقداماتی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان است.

این سایت اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات با موفقیت به پایان رسید و اقداماتی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان اتخاذ شد به منزله دستاوردی برای دولت نفتالی بنت و همچنین دولت آمریکا در خاورمیانه است. توافق صلح میان مصر و اسرائیل شامل تخلیه جزایر تیران و صنافیر از نیروهای نظامی و استقرار نیروهای ناظر بین المللی است. برای همین توافق انتقال حاکمیت این جزایر از مصر به عربستان باید با موافقت اسرائیل باشد. این مسئله در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و اسرائیل در آن زمان شرط گذاشت که مصر و عربستان با ابقای نیروهای ناظر بین المللی در این دو جزیره موافقت کنند.

واللا اعلام کرد: دولت بایدن برای انجام این توافق میان عربستان، مصر و اسرائیل درباره دو جزیره تلاش می‌کند و معتقد است که چنین اتفاقی راه را برای تقویت روابط میان اسرائیل و عربستان باز خواهد کرد.

این سایت به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد: عربستانی‌ها خواهان پایان فعالیت تیم ناظر بین المللی در این دو جزیره هستند. ریاض می‌خواهد هیچ گونه نیروی نظامی در این دو جزیره باقی نماند و آزادی کشتیرانی تضمین شود. اسرائیل می‌خواهد در ازای موافقت با این اقدامات گام‌هایی برای عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل برداشته شود. اسرائیل به عنوان مثال درخواست کرده که عربستان به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه بدهد تا از حریم هوایی‌اش در پروازها به سمت شرق آسیا با هدف کاهش ساعات صفر استفاده کنند. عربستان موافقت خود را با این مسئله به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد اما تنها به هواپیماهای اسرائیلی که به سمت امارات و بحرین می‌روند اجازه داد از حریم هوایی اش استفاده کنند. میانجیگری دولت بایدن برای توافق میان مصر و عربستان و اسرائیل هنوز نتیجه‌ای نداشته و مذاکرات ادامه دارد. کاخ سفید امیدوار است که توافقی قبل از سفر بایدن به خاورمیانه در اواخر ماه میلادی آتی حاصل شود.

منبع: ایسنا [۱]