- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر دادآغاز صادرات گسترده داروهای ایرانی

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید با اصلاح سیاست‌های ارزی، شرایط برای صادرات کالاهایی فراهم می‌شود که تاکنون امکان عرضه گسترده نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری، علی رضا پیمان پاک، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی حوزه‌ها، محدودیت‌هایی را برای صادرات به وجود آورده بود که امیدواریم با اصلاحات انجام شده، بخشی از این محدودیت‌ها کنار بروند. در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی درخواست تغییر در این سیاست‌ها برای توسعه صادرات را داشتند که قطعا با تغییرات انجام شده، دست آنها برای اعمال سیاست‌های جدید باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اصلاحات ارزی، سبد صادراتی ایران تغییراتی خواهد داشت، بیان کرد: ما در این سال‌های شاهد صادرات کالاهایی بودیم که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و در واقع با  یارانه ارائه شده از سوی دولت، امکان صادرات کالا را پیدا می‌کردند. در واقع ما در رابطه با این کالاها مزیت رقابتی نداشتیم و صرفا با توجه به یارانه دولتی امکان صادرات آنها به وجود می‌آمد که با اصلاحات انجام شده متوقف خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت که در حاشیه یکی از جلسات مشترک با اعضای اتاق بازرگانی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در مقابل ما کالاهایی داشتیم که به دلیل دریافت ارز دولتی، از صادرات منع شده‌ بودند. این در حالی بود که فعالان این حوزه بارها اعلام کرده بودند در صورت تغییر سیاست‌های ارزی و آزاد شدن صادرات امکان حضور در بازارهای بین المللی را خواهند داشت.

پیمان پاک درباره حوزه‌های جدیدی که در آنها امکان صادرات کالا وجود خواهد داشت، گفت: در حوزه‌ای مانند دارو، ما ظرفیت قابل قبولی برای صادرات داریم که به دلیل سیاست‌های ارزی امکان صادرات آن وجود نداشت. با این تغییرات می‌توان انتظار داشت که داروهای ایرانی امکان قابل توجهی برای حضور در بازارهای بین المللی پیدا کنند. در حوزه‌هایی مانند خوراک آبزیان نیز بر اساس آمارها بخش قابل توجهی از ظرفیت بلا استفاده مانده که با فراهم شدن امکان صادرات، می‌توان انتظار داشت که در این حوزه‌ها نیز آمارهای جدیدی به دست بیاید.

وی خاطرنشان کرد: هر چند با اعمال سیاست‌های جدید، تغییراتی در سبد صادراتی ایران به وجود می‌آید اما در بلند مدت این تغییرات به نفع صادرات ایران خواهد بود و به ما این امکان را می‌دهد که در حوزه کالاهایی که مزیت رقابتی داریم وارد عرصه صادرات شویم.

منبع: ایسنا [۱]