- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

حمله روسیه به اوکراین، غیرعقلانی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری، در ادامه جانبداری‌های ترکیه از اوکراین در ماجرای تنش‌های این کشور با روسیه به‌جهت خوشآمد اروپایی‌ها و تسهیل عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا، آنکارا این بار غیرمستقیم مسکو را تهدید کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه چهارشنبه (۶ بهمن) گفت حمله روسیه به اوکراین غیرعاقلانه خواهد بود و در این صورت ترکیه به عنوان یک عضو ناتو آنچه لازم است را انجام خواهد داد.

اردوغان در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «اِن‌تی‌وی» توضیح داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را بر اساس پیشنهاد میزبانی از هر دو طرف برای دیپلماسی و مسیر صلح به ترکیه دعوت کرده و که انتظار دارد مسکو پاسخ دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه نیاز به گفت‌وگوی جامعی وجود دارد که برخی از نگرانی‌های امنیتی روسیه را برطرف کند و همچنین به مسکو توضیح دهد که برخی از خواسته‌های این کشور قابل قبول نیستند، اظهار داشت:‌«امیدوارم روسیه حمله مسلحانه انجام ندهد و اوکراین را اشغال نکند».

آنکارا روابط خوبی با کی‌یف و مسکو دارد، اما با سیاست‌های روسیه در سوریه و لیبی و همچنین الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالف است. آنکارا در حالی که در زمینه دفاعی و انرژی با روسیه همکاری می کند، هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته را نیز به اوکراین فروخته و باعث خشم مسکو شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: «تکرار می‌کنم که ما آماده انجام هر کاری هستیم که لازم باشد و این پیام‌ها را به رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور [ولودیمر] زلنسکی رساندم. من فکر می‌کنم هر دو کشور از صداقت و حسن نیت ترکیه آگاه هستند».

بر اساس این گزارش، اردوغان همچنین افزود: «این بحران باید با پرهیز از توسل به زور حل شود. امیدواریم ابتکار ناتو در این زمینه موفق باشد».

این در حالی است که پیشتر سخنگوی پنتاگون با اعلام خبر آماده‌باش هشت هزار و پانصد نظامی آمریکایی جهت اعزام به اروپا برای کمک به اوکراین، مدعی شد که روسیه قصد کاهش تنش ندارد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

منبع: فارس [۱]