- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

وزیر دفاع بورکینا فاسو بازداشت شد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری “آناتولی”، طبق گزارش رسانه‌های محلی، بارتلمی سیمپور وزیر دفاع بورکینا فاسو اوایل روز چهارشنبه به دست ارتش این کشور دستگیر شد.  
ارتش بورکینا فاسو روز دوشنبه در سومین کودتای نه ماه گذشته در غرب آفریقا،  دولت راک ماک کریستین کابوره رییس جمهوری این کشور را سرنگون کرد.  
دو کشور مالی و گینه نیز پیش از این شاهد کودتای نظامی بودند.  
سیمپور در ساعات اولیه کودتا در تلویزیون ملی ظاهر شد و به مردم این کشور اطمینان داد که همه امور تحت کنترل قرار دارد.
اما در عرض چند ساعت دولت کابوره توسط ارتش سرنگون شد.  
از زمان کودتای ارتش بورکینا فاسو که خود را جنبش میهنی برای آزادی و ترمیم می‌نامد، نزدیکان رئیس جمهور مخلوع دستگیر شده‌اند.  
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که آلسان بالا ساکنده رئیس مجلس ملی، لاسینا زربو نخست وزیر و دیگر اعضای بلندپایه دولت کابوره در حصر خانگی قرار گرفته‌اند.  
کابوره روز دوشنبه بازداشت شد و سپس مجبور به استعفا از سمت ریاست جمهوری بورکینا فاسو شد.  
سازمان ملل خواستار آزادی فوری کابوره و مقامات بلندپایه بورکینا فاسو شده است.  
پل هانری ساندائوگو دامیبا که رهبری این کودتای نظامی را بر عهده دارد وعده داده است که بازگشت به قانون اساسی   «در یک چارچوب زمانی معقول» انجام خواهد شد.  
به گزارش ایرنا، در یک دهه اخیر، بورکینافاسو با دو عملیات کودتا مواجه بود که یکی نافرجام باقی ماند؛ ۱۰ سال پیش، شورش نظامیان گارد ریاست جمهوری بورکینافاسو، منجر به فرار رییس دولت این کشور از کاخ ریاست جمهوری شد. در پی این کودتا، بلز کومپائوره رییس جمهوری وقت بورکینافاسو دولت این کشور را منحل کرد و فرمانده ارتش را تغییر داد.  
کودتای دیگر به سال ۲۰۱۵ برمی گردد؛ در آن زمان، ژنرال «گیلبرت دیندری» رئیس سابق ستاد ارتش بورکینافاسو که مدیریت کودتا را بر عهده داشت و در اعدام توماس سانکارا رئیس جمهوری اسبق بورکینافاسو نیز نقش داشت، با ابراز پشیمانی از اقدام برای کودتا، آن را بزرگترین اشتباه خواند.

منبع: ایرنا [۱]