- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

توجیه دادستان لاهه درباره مستثنا کردن آمریکا از تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان

دیوان کیفری بین الملل در توجیه مستثنا کردن آمریکا از تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان گفت که “بدترین جنایات” توسط دو گروه “طالبان” و “داعش” انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریم خان، دادستان دادگاه لاهه در جلسه‌ای با کشورهای عضو دیوان کیفری بین الملل گفت: بر اساس شواهدی که نشان می‌دهد بدترین جنایات از نظر شدت، دامنه و وسعت توسط داعش و طالبان انجام شده، تصمیم گرفتم این پرونده را در اولویت قرار دهم و از قضات خواستم تا اجازه دهند تحقیقات در این باره انجام شود.

بسیاری از نهادهای حقوق بشری از این تصمیم کریم خان در ماه سپتامبر برای کنار گذاشتن نیروهای آمریکایی از تحقیقات جنایات جنگی انتقاد کردند.

آغاز تحقیقات دادگاه کیفری بین‌الملل در افغانستان، به‌ویژه در مورد جنایاتی که احتمالا توسط سربازان آمریکایی انجام شده است، منجر شد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تحریم‌هایی را علیه فاتو بن‌سودا، سلف کریم خان اعمال کند.

در سال ۲۰۱۷، بن‌سودا از قضات بین‌المللی برای آغاز تحقیقات کامل درخواست مجوز کرد و گفت که شبهات “منطقی” درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط طالبان، نیروهای آمریکایی در افغانستان و سیا در بازداشتگاه‌های مخفی خارج از کشور وجود دارد.

این تحقیقات در سال ۲۰۲۰ پس از اینکه دولت افغانستان متعهد شد تلاش خواهد کرد ادعاهای جنایات جنگی را به تنهایی بررسی کند، به حالت تعلیق درآمد اما تغییر نظام حاکم در افغانستان باعث شد که کریم خان خواستار از سرگیری تحقیقات شود.

وی گفت که تصرف قدرت توسط طالبان به این معنی است که تحقیقات درباره جنایات جنگی به درستی صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا [۱]