- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران تورم نقطه‌ای تیرماه را تشریح کرد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری، «سید مهدی حسینی نژاد» یکشنبه شب (۱۴۰۰٫۵٫۳) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: در این مدت تورم نقطه به نقطه نوشابه های گازدار نیز در کشور ۱۲۴.۳ درصد بوده است.

وی به اهمیت آمار و داده های آماری مرکز آمار ایران اشاره کرد و توضیح داد که مرکز آمار از سال ۱۳۴۴ آغاز بکار کرده و طرح های آماری زیادی را به مورد اجرا گذشته ولی در نظام حکمرانی کشور به آمار و ارقام توجه جدی نشده است و یا اگر توجه شده بسیار ضعیف بوده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه ما در برخی از استان ها برای تهیه آمار و داده های آماری نیروی انسانی کافی نداریم، گفت: این عوامل سبب شده که از اول نظام آماری مرکز آمار ایران ضعیف بسته شود و این نشان می دهد که باید رویکردها به نظام آماری در کشور تغییر یابد و این نیز نیازمند حمایت دولت ها از نظام آماری کشور است.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران با بیان اینکه متاسفانه آمارهای مرکز آمار ایران برای مردم زیاد ملموس نیست، افزود: این بحث هنوز هم در جامعه وجود دارد که برداشت جامعه از تورم، با آمارهای مرکز آمار ایران بسیار متفاوت است.

وی تاکید کرد: برای تعیین متوسط قیمت کالا و خدمات در کشور باید قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمات مورد بررسی قرار گیرد تا با تعیین قیمت ها میزان نرخ تورم نیز در کشور مشخص شود.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران تاکید کرد که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان باید به داده های آمارهای مرکز آمار ایران توجه جدی داشته باشند همانطوری که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان این مساله رایج شده است.

یک کارشناس امور اقتصادی در این برنامه با بیان اینکه تورم در کشور مساله ساختاری است، گفت: از نظر اقتصاد کلان هرچه نقدینگی افزایش یابد نرخ تورم در کشور بیشتر و هرچه نقدینگی در کشور کنترل شود نرخ تورم نیز کمتر می شود.

«حسین جوشقانی» افزود: مرکز آمار به عنوان یک مرکز تخصصی وظیفه اش تهیه آمارهای مختلف است که با تفسیر این آمارها باید پس از صحت سنجی از این داده های آماری به خوبی استفاده شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آن چیزی که علم اقتصادی ثابت کرده و طی ۷۰ سال گذشته کشورهای مختلف جهان از آن استفاده کرده اند این است که تورم منبع پولی دارد و نقدینگی عامل بزرگ تورم در کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو [۱]