- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

پتروشیمی کارون از ضایعات درآمدزایی می‌کند

پتروشیمی کارون از ضایعات درآمدزایی می‌کند

مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: این شرکت افزون بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از ضایعات شرکت درآمدزایی نیز می‌کند.

به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علیرضا صدیقی‌زاده با اشاره به هفته محیط زیست، گفت: پتروشیمی کارون با توجه به خوراک مصرفی و محصولی تولیدی خود نوع آلودگی متفاوتی نسبت به دیگر صنایع پتروشیمی در سه عنصر آب، خاک و هوا دارد. طراحی اولیه پتروشیمی کارون به گونه‌ای طراحی شده که با توجه به چنین آلودگی‌هایی، تمهیدهایی در زمینه استانداردهای محیط زیستی اندیشیده و اگر مجتمع بر اساس استانداردها عمل کند، نباید هیچ‌گونه آلودگی در سه عنصر آب، خاک و هوا داشته باشد.

وی درباره استانداردهای طراحی اولیه برای پیشگیری از آلودگی هوا اظهار کرد: آنالیزورهای آنلاینی روی دودکش‌ها نصب‌ شده است که تحت کنترل ویژه عملیات هستند و با حساسیتی که دارند به‌محض آنکه نتوانند گاز را احساس کنند، واحد را به‌طور کامل متوقف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون درباره ضایعات این شرکت که روی خاک نگهداری می‌شوند و با بارندگی‌های احتمالی می‌توانند به خاک نفوذ کنند، گفت: برای جلوگیری از انتشار این آلودگی، بخشی از این ضایعات را به مرکز دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی (لندفیل) منتقل می‌کنیم و به روشی استاندارد شیرابه‌های حاصل از این ضایعات جمع‌آوری و دفع می‌شوند.

صدیقی‌زاده ادامه داد: علی‌رغم دفن این ضایعات در لندفیل اما ممکن بود در زمان نگهداری یک‌هفته‌ای تا ارسال، شیرابه‌ها به زمین نفوذ کرده و خاک را آلوده کنند که برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی در نظر گرفتیم. به این صورت که جایگاهی در حال آماده شدن و بتن‌ریزی است و مسیرهایی تعبیه‌شده تا شیرابه‌ها جدا شوند و به این روش اطمینان حاصل کنیم که در آن مقطع کوتاه نیز هیچ آلودگی برای طبیعت نخواهیم داشت.

وی به بخش دیگری از ضایعات با عنوان «تار« اشاره کرد که باید سوزانده شوند و گفت: این ضایعات اگر روی زمین بمانند با جریان هوا و انتقال به محیط از یک آلاینده خاک به آلاینده هوا تبدیل می‌شوند اما از سال ۱۳۹۸ تاکنون برای جلوگیری از سوزاندن این ضایعات و آلودگی هوا آن را به شکل خوراک برای برخی شرکت‌ها ارسال می‌کنیم تا از آن کُک (Coke) تولید شود. به این روش نه‌تنها از آلودگی محیط‌ زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم بازاریابی کرده و از ضایعات شرکت نیز درآمد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با توجه به طراحی اولیه مبنی بر سوزاندن محصول جانبی تحت نام تجاری OTD گفت: اورتو تولوئن دی آمین محصول جانبی MTD است که باید سوزانده شود و به‌تبع آن آلودگی هوای منطقه را به همراه دارد. بیش از یک سال است با صادرات این محصول نه‌تنها از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم برای شرکت درآمدزایی داشته باشیم.

صدیقی‌زاده بابیان اینکه صنعت ایزوسیانات از کم‌مصرفترین صنایع پتروشیمی در بحث آب است، افزود: پسابی که این شرکت تولید می‌کند پساب آلوده‌ای است و حجم بالایی از آلایندگی را نسبت به دیگر صنایع به دنبال دارد، ابتدا پیش تصفیه در پتروشیمی کارون انجام سپس برای تصفیه نهایی به شرکت فجر انرژی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه پساب که هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتیم با احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شرکت و بدون نیاز به ارسال پساب به شرکت فجر انرژی کار تصفیه را انجام دهیم.،بر این اساس می‌توانیم با تجهیزات ابزار دقیق و آنالیزورها میزان آلودگی آب را به حد قابل قبول اداره محیط‌ زیست برسانیم.

صدیقی‌زاده یادآور شد: تصمیم گرفتیم در خروجی این تصفیه‌خانه، حوضچه‌ای کوچک قرار دهیم تا با قرار دادن آبزیان خوریات اطمینان حاصل کنیم آب به‌طور کامل سالم و مناسب محیط‌زیست است. به‌این‌ترتیب افزون بر دستگاه‌ها به‌صورت طبیعی نیز استانداردسنجی می‌کنیم، همچنین، با اجرای این پروژه می‌توانیم با اطمینان بگوییم هیچ آب آلوده‌ای در صنعت پتروشیمی وجود ندارد که قابل تصفیه نباشد و می‌توان آب منطقه اطراف هر مجتمعی را به نقطه‌ای رساند که زیستگاه موجودات آن منطقه باشد.

منبع اصلی [۱]