- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

ابراز نگرانی واشنگتن از پاسخ‌ندادن ایران به سوالات آژانس اتمی


به گزارش خبرگزاری، ادعاهای «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم همکاری ایران با این سازمان درخصوص مسائل پادمانی، با استقبال دولت آمریکا همراه شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه۱۹خرداد۱۴۰۰ گفت واشنگتن از اینکه ایران به سوالات آژانس اتمی درخصوص پیداشدن مواد اتمی اعلام‌نشده در مکان‌های اعلام‌نشده پاسخ نمی‌دهد، عمیقاََ نگران است.

پرایس طی نشست خبری روزانه درباره تأثیر دیدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با سران تروئیکای اروپایی بر مجبور کردن ایران برای بازگشت به پایبندی به تعهدات هسته‌ای گفت: «نمی‌توانم جلوتر از کاخ سفید اظهار نظر کنم اما فکر کنم بتوانم این را بگویم که قطعاََ موضوع ایران نیز در آن دیدارها مطرح می‌شود… ما انتظار داریم که [رابرت] مالی، فرستاده ویژه [آمریکا در امور ایران طی روزهای آینده به وین بازگردد، احتمالا همین هفته، تا دور ششم مذاکرات غیرمستقیم با ایرانی‌ها را انجام دهد».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی درباره ادعاهای آژانس اتمی درباره عدم همکاری ایران نیز اظهار داشت: «ما درباره اینکه ایران هنوز اطلاعاتی را که آژانس برای رفع سوالاتش درخصوص مواد اتمی اعلام‌نشده نیاز دارد، ارائه نکرده، بسیار نگران هستیم. این سوالات به تعهدات بنیادین ایران ذیل توافق فراگیر پادمانی با آژانس اتمی، که توسط ان‌پی‌تی نیز ملزم شده و از تعهدات برجامی ایران جداست، مرتبط است».

این دیپلمات آمریکایی ضمن اعلام حمایت واشنگتن از ادعاهای گروسی و درخواست برای پاسخگویی ایران، افزود: «ایران باید کاملا و اساساََ با آژانس اتمی همکاری کند و این کار را بدون تأخیر انجام دهد. ما می‌دانیم که ایران و آژانس اتمی احتمالا طی روزهای پیش رو دوباره برای گفت‌وگو درباره این مسائل دیدار می‌کنند و ما نیز از نزدیک آن را بررسی می‌کنیم».

پرایس با بیان اینکه واشنگتن به‌صورت پیوسته با متحدان و شرکایش درخصوص برجام به‌صورت مستقیم تعامل دارد، تصریح کرد: «وقتی که فرستاده ویژه، مالی، به وین برگردد، او این فرصت را خواهیم داشت تا با همتایان فرانسوی، آلمانی، بریتانیایی، روسی و چینی که هنوز عضو برجام هستند، دیدار و رایزنی کند».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نزدیک‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و اینکه آیا آمریکا برنامه‌ای برای تسریع مذاکرات وین جهت حصول نتیجه دارد یا خیر، گفت: «ما قبول داریم این (احیای برجام) چالشی که باید آن را حل کنیم و البته با میزان اضطرار خوبی تاکنون در این مورد تعامل داشته‌ایم و اینکه هیچ تقویم انتخاباتی چیزی در این مورد دیکته نمی‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «تا زمانی که ایران از سخت‌ترین رژیم نظارتی و راستی‌آزمایی که تاکنون مذاکره شده آزاد باشد، خطر احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش می‌گردد. وزیر خارجه آنتونی بلینکن نیز چند روز پیش درباره این موضوع سخن گفته و تاکید کرده بود زمانی که برجام اجرا شد، مزیت مهم آن این بود که زمان مورد نیاز برای ایران جهت دستیابی به مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت سلاح اتمی را از چند ماه به یک سال کامل افزایش داد».

پرایس در ادامه مدعی شد: «اکنون که ایران خودش را از بندهای اصلی برجام فاصله داده، توانسته از فناوری‌هایی مانند سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده کرده و میزان زیادی از دیگر مواد اتمی را انباشت کند، که همین مسئله باعث‌شده زمان گریز ایران به سطحی که ما از آن راضی نیستیم، کاهش یابد».

وی با ادعای اینکه دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، اضافه کرد: «مؤثرترین راه برای اینکه مطمئن شویم ایران هیچوقت آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورها را با سلاح اتمی تهدید نمی‌کند، دیپلماسی است».

روز دوشنبه ۱۷خرداد۱۴۰۰بود که مدیرکل آژانس اتمی با ادعای شفاف نبودن اعلامیه‌های پادمانی تهران، مدعی شد که این مسئله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد. )

منبع:خبرگزاری فارس [۱]