- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

پیشرفت در مذاکرات وین تا ضرب‌الاجل ۳۱ اردیبهشت دشوار است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» اتریش امروز (چهارشنبه)(۱۴۰۰٫۲٫۲۱)، حصول پیشرفت در مذاکرات برجامی وین تا ضرب‌الاجل ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت ماه) را امری دشوار اما امکانپذیر توصیف کرد.

این دیپلمات روس در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در زمینه احتمال عدم احیای برجام نوشت: «برخی تحلیلگران ابراز تردید کرده‌اند که در ماه جاری بتوان به توافقی برای احیای برجام دست پیدا کرد. این یک نتیجه‌گیری عجولانه است».

اولیانوف سپس در ادامه در خصوص روند پیشرفت مذاکرات در وین گفت: «گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی داشته است و مذاکره‌کنندگان به دنبال تکمیل هرچه سریع‌تر این فرایند هستند. امیدواریم تا ۲۱ می این اتفاق بیافتد. دشوار اما انجام‌شدنی است».

دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته (۱۴۰۰٫۲٫۱۷) آغاز شد اما پیشرفت‌های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم‌های ایالات آمریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

اظهارات این دیپلمات روس در حالی مطرح شده است که پایگاه تحلیلی «پالتیکو» روز گذشته در گزارشی با اشاره به روند کند پیشرفت در مذاکرات درباره احیای برجام در «وین» گزارش کرد در صورتی‌که برجام در زمان فعلی احیا نشود، ممکن است هیچ‌وقت این اتفاق محقق نشود.

این وبگاه آمریکایی سپس توضیح داد، علی‌رغم هفته‌ها مذاکره‌، دو طرف ایران و آمریکا همچنان درگیر این هستند که آمریکا در حال حاضر باید چه تحریم‌هایی را بردارد و همچنان اختلافاتی در خصوص اقداماتی وجود دارد که می‌بایست برای پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تاکنون در پیش گرفت.

از طرف دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای برجامی وین و مقام‌های آمریکایی همچون «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در خصوص احتمال تمدید توافق ماه فوریه ایران و آژانس بعد از تاریخ ۲۱ می خبر داده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام برداشته شده بود، تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد به امید آن که ایران را وادار به موافقت با توافق مورد قبول آمریکا کند که این اقدام نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد تا پس از بدعهدی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اقداماتی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود بردارد.

علی‌رغم آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند اما واشنگتن تنها برای لغو برخی تحریم‌های ایران ابراز آمادگی کرده است.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است که تلاش می‌کند تا از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیراً در یک کنفرانس خبری تأیید کرد که «چالش‌های بزرگی» در این مذاکرات وجود دارند که بایستی رفع شوند. او گفت: «همان‌طور که شنیده‌اید ارزیابی ما کماکان این است که چالش‌های مهمی هستند که باقی مانده‌اند و شکاف عمیقی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم باید باشند تا به برجام پایبند شوند، وجود دارد.»
منبع: خبرگزاری فارس [۱]