- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

لوله‌های درون‌چاهی نفت مناطق مرکزی بهینه‌سازی شد

لوله‌های درون‌چاهی نفت مناطق مرکزی بهینه‌سازی شد

طراحی و ساخت اتصالات لوله‌های مغزی درون‌چاهی به همت مهندسان و متخصصان اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با فناوری پیشرفته و طرح نوآورانه تهیه و بهینه‌سازی شد.

به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افشار عارفی‌سیگارودی، رئیس اداره حفاری این شرکت گفت: این مهم با هدف آماده‌ به‌کار کردن لوله‌های تولیدی درون‌چاهی و شتاب‌بخشی به تکمیل زودهنگام چاه‌ها و کاربست بهینه از اقلام موجود در انبارها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تهیه شد و با موفقیت مورد آزمایش و استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت اتصالات لوله‌های مغزی تولید به‌ویژه در چاه‌های پرفشار افزود: پیش‌از این، تکنولوژی طراحی و ساخت اتصالات لوله‌های درون‌چاهی در انحصار چند شرکت خارجی قرار داشت و عملیات رزوه‌زنی این اتصالات نیز در داخل کشور به‌صورت تجربی و مهندسی معکوس انجام می‌شد که با کمک این طرح خلاقانه و ابداعی روی رزوه پین لوله‌های مغزی ۱.۲ ۴ اینچ، امکان بومی‌سازی طراحی و ساخت انواع اتصالات جدید و پیشرفته متناسب با شرایط کاری چاه‌های کشور فراهم شد.

رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ضمن قدردانی از کارگروه فنی این شرکت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: در این روش با استفاده از محاسبات مهندسی پیشرفته و نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی بروز، رزوه‌زنی اتصالات در کارگاه مرکزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روی دستگاه‌های خودکار CNC اجرا شد.

عارفی‌سیگارودی گفت: با انجام طرح نوآورانه پیش‌گفته تعداد یک هزار لوله مغزی ۱.۲ ۴ اینچ برای بهسازی و نوسازی به کارگاه مرکزی اهواز ارسال شد.

وی درباره صرفه اقتصادی این طرح و کمک آن به چرخه تولید از چاه‌ها گفت: با عملیاتی شدن این طرح، افزون بر امکان تکمیل زودهنگام چهار حلقه چاه نفتی، بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در هزینه‌های حفاری و تکمیل این چاه‌ها صرفه‌جویی حاصل شد.

منبع اصلی [۱]