- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

عملیات حفاری اکتشافی چاه هیرکان ۱ آغاز شد

عملیات حفاری اکتشافی چاه هیرکان ۱ آغاز شد

عملیات‌ حفاری اکتشافی چاه هیرکان ۱ در منطقه گمیشان‌ استان گلستان آغاز شد.

عملیات حفاری اکتشافی چاه هیرکان ۱ ظهرشنبه( ۱۴ فروردین‌ماه) با حضور مقام‌های دولتی، نمایندگان مجلس و مسئولان محلی در منطقه گمیشان استان گلستان آغاز شد.

بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، به‌دنبال مأموریت محول‌شده به این مدیریت در سال ۱۳۹۶ طرح اکتشافی دشت خزر – جنوب گرگان شکل گرفت و برای حفاری چاه هیرکان بر اساس مطالعات انجام‌شده برنامه‌ریزی شد. انتخاب نام «هیرکان» برای این چاه نیز به پاس حفظ و نگهداری جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان یک اثر منابع طبیعی است.
سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این آیین با بیان اینکه این مدیریت از سال ۱۳۹۵ با در نظر گرفتن مأموریت‌های جدید شرکت ملی نفت در زمینه اکتشاف منابع هیدروکربنی، بررسی ظرفیت‌های موجود در خارج از حوضه رسوبی زاگرس را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: هم‌اکنون فرآیندهای سنتی و قدیمی جای خود را به ابزارهای نوین مدیریتی داده و فرآیندهای جدید متناسب با مأموریت جدید تبیین شده است.
وی با بیان اینکه اکتشاف در حوضه زاگرس به پایان ‌خود نزدیک می‌شود، افزود: طرح جدید اکتشافی، استان‌های شمالی را در بر گرفته و طبق رویه‌ جدید، فرآیندهای اکتشافی شمال کشور با پروژه‌های کوتاه‌مدت و چابک آغاز می‌شود و به سمت ابرپروژه‌ها حرکت می‌کند.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: چاه هیرکان، یک گام مجدد در مطالعه اکتشافی شمال کشور است و زمینه‌ساز کشف‌های بعدی در سه استان شمالی خواهد بود و با توجه به موقعیت راهبردی این منطقه امیدواریم با کشف منابع هیدروکربنی جدید، رونق اقتصادی در این منطقه رقم بخورد.

حفاری هیرکان ۱ با دکل ۳۳ فتح ملی حفاری

شرکت ملی حفاری ایران ‌هم در این زمینه اعلام کرد: حفاری چاه هیرکان ۱ در قالب قرارداد حفاری ۶ حلقه چاه اکتشافی اواخر سال گذشته از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به شرکت ملی حفاری محول شد و این درحالی است که این شرکت در چارچوب دو قرارداد جداگانه، دو پروژه حفاری ۸+۶ حلقه چاه را در مناطق مختلف کشور در دست اجرا دارد.

علی رفیعی، مدیر پروژه حفاری ۶ حلقه چاه اکتشافی جدید در شرکت ملی حفاری ایران در حاشیه این آیین گفت: این پروژه شامل چاه‌های نام‌آوران در استان خوزستان، پارس‌آباد دشت‌مغان در استان اردبیل، هیرکان در استان گلستان و همچنین استان فارس است.

وی با اشاره به هم‌افزایی و همکاری دیرینه بین شرکت ملی حفاری ایران و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در راستای کشف میدان‌ها و ذخایر هیدروکربوری افزود: پیش از این عملیات حفاری چاه‌های نام‌آوران ۱ و ۲ با به‌کارگیری دستگاه‌های حفاری سنگین ۷۴ و ۸۹ فتح شروع شده و چاه هیرکان سومین حلقه چاه از این مجموعه به‌شمار می‌رود که حفاری آن از امروز کلید خورده است.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه، خدمات فنی و تخصصی و سیالات به‌صورت یکپارچه توسط شرکت ملی حفاری تأمین شده است، اظهار کرد: دستگاه حفاری سنگین خشکی ۳۳ فتح از جمله دکل‌های روزآمد شرکت است که پس از حفر چاه‌های اکتشافی دنگ ۱ در استان فارس که کشف مخزن گازی ارم را قطعیت بخشید و یک حلقه چاه در استان خوزستان در موقعیت چاه هیرکان استقرار یافته است.

دستگاه حفاری سنگین خشکی ۳۳ فتح با توان ۲ هزار اسب بخار اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران ملحق شد و تاکنون حفاری و تکمیل ۲۲ حلقه چاه اکتشافی و توسعه‌ای و توصیفی را به متراژ ۶۴ هزار و ۸۷۹ متر در کارنامه فعالیت خود به ثبت رسانده است.

منبع اصلی [۱]