- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

تأکید روسیه و چین بر ضرورت بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «وانگ یی» و «سرگئی لاوروف»، وزیران امور خارجه چین و روسیه بر ضرورت بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تأکید کردند.

خبرگزاری شینهوا چین با استناد به بیانیه وزارت خارجه چین نوشته وزرای خارجه دو کشور در دیداری که در شهر «گولین» چین برگزار شد تأکید کرده‌اند جامعه بین‌الملل معتقد است که ایالات متحده باید درباره لطماتی که در سال‌های گذشته به صلح و توسعه جهانی وارد کرده تأمل کند، زورگویی یکجانبه را متوقف کرده، از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر دست بردارد و سیاست تشکیل حلقه‌های کوچک به منظور تقابل‌جویی را کنار بگذارد.

وزارت خارجه چین گفته مسکو و پکن تصریح کردند همه کشورها باید به اصول و اهداف منشور ملل متحد پایبند باشند، چندجانبه‌گرایی واقعی را حفظ کنند، روابط بین‌المللی را دموکراتیک‌تر کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز را پذیرفته و آن را ترویج کنند.

در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، دو طرف معتقدند ایالات متحده باید بدون هیچ قید و شرط در اسرع وقت به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بازگردد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند.

همزمان، وزرای خارجه روسیه و چین از ایران خواسته‌اند پایبندی به برجام را از سر بگیرد و بر نقش برجام در جلوگیری از اشاعه هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم آنکه مدعی شده قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام برگرداند سیاست دولت پیشین این کشور، موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران ادامه داده است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.
منبع: خبرگزاری فارس [۱]