- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

پنجمین موزه صنعت نفت گشایش یافت

پنجمین موزه صنعت نفت گشایش یافت

موزه نفت‌سوزها به‌عنوان پنجمین موزه از مجموعه طرح‌های مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در باغ و عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس در محله زریسف شهر کرمان با حضور مسئولان صنعت نفت و جمعی از مدیران فرهنگی استان کرمان گشایش یافت.

پنجمین موزه صنعت نفت امروز (سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه) در حالی در شهر کرمان گشایش یافت که از سال ۱۳۹۳ که کار موزه‌ها در صنعت نفت آغاز شده، موزه‌هایی در شهرهای سبزوار، تهران و آبادان گشایش یافته و به بهره‌برداری رسیده است و طبق برنامه‌ریزی‌های مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، سال آینده نیز موزه‌هایی در مسجدسلیمان، کرمانشاه و مشهد مقدس افتتاح می‌شوند که با احتساب آنها، شمار موزه‌های گشایش‌یافته در صنعت نفت کشور به عدد هشت می‌رسد.

مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت تاکنون توانسته‌ است ۱۲۸ محل را در کشور ثبت ملی کند که بعضی از آنها در حال مرمت و نگهداری هستند.

موزه نفت‌سوزها موزه بسیار ویژه‌ای در میان موزه‌های گشایش‌یافته در صنعت نفت است، زیرا از نظر تأثیر زیستی و معیشتی نفت بر مردم ایران سخن می‌گوید و نشان می‌دهد صنعت نفت تا چه مقدار در زندگی اجتماعی مردم ایران تأثیرگذار بوده است.

موزه‌ نفت‌سوزها موزه‌ای بی‌نظیر در نوع خود است که نمونه مشابه آن در کشور و خاورمیانه و حتی جهان وجود ندارد؛ برای جمع‌آوری وسایل و ابزارهای نفت‌سوز این موزه، مطالعات زیادی انجام شده و در حدود ۱۸ استان برای یافتن این ابزارآلات جست‌وجو شده است.

اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت امروز در آئین رسمی گشایش موزه‌ نفت‌سوزها در محل تالار برگزاری همایش‌های دانشگاه فرهنگیان شهر کرمان گفت: موزه نفت‌سوزها با ویژگی‌های خاص مردم شناسانه و دارای ابعاد اجتماعی پس از چند سال مطالعه و پیگیری‌های مجدانه توانست به عنوان پنجمین موزه از مجموعه طرح‌های موزه‌های صنعت نفت ثبت شود.

منبع اصلی [۱]