- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

موزه نفت‌سوزها در کرمان گشایش می‌یابد

موزه نفت‌سوزها در کرمان گشایش می‌یابد

موزه نفت‌سوزها به عنوان پنجمین موزه از مجموعه طرح‌های مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در باغ و عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس در محله زریسف شهر کرمان، فردا با حضور مدیران صنعت نفت گشایش می‌یابد.

اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بعدازظهر روز دوشنبه (۱۱ اسفندماه) طی نشستی با خبرنگاران در محوطه موزه نفت‌سوزها با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه این موزه در میان موزه‌های صنعت نفت گفت: فردا پنجمین موزه صنعت نفت در شهر کرمان افتتاح می‌شود، از سال ۱۳۹۳ که کار موزه‌ها آغاز شده است تاکنون موزه‌هایی در شهرهای سبزوار، تهران و آبادان گشایش یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: سال آینده نیز موزه‌هایی در مسجدسلیمان، کرمانشاه و مشهد مقدس افتتاح می‌شوند که شمار موزه‌های گشایش یافته در صنعت نفت کشور را به عدد هشت می‌رساند.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت تصریح کرد: پس از ۱۱۰ سال صنعت نفت در قالب «مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت» تصمیم گرفت آثار، تاسیسات و بناهای خود را ثبت کند و در معرض دید عموم مردم و نسل‌های آینده قرار دهد. در این مدت کوتاه پنج‌ساله توانسته‌ایم ۱۲۸ محل را در کشور ثبت ملی کنیم و بعضی از آنها در حال مرمت و نگهداری هستند.

نعمت‌الهی با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در مجموعه موزه‌ها گفت: با روشی که در پیش گرفته‌ایم هم بناهای تاریخی صنعت نفت مرمت و بازسازی می‌شوند و هم در قالب راه‌اندازی موزه در آنها، حفظ و نگهداری بهتر از آنها میسر می‌شود.

وی افزود: موزه نفت‌سوزها موزه بسیار ویژه‌ای در میان موزه‌های گشایش یافته خواهد بود زیرا از تاثیر زیستی و معیشتی نفت بر مردم ایران سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که صنعت نفت تا چه مقدار در زندگی اجتماعی ملت ما تاثیرگذار بوده است، حتی زمانی که در ایران هنوز نفت کشف نشده بود، نفت‌سوزها در میان مردم کاربرد داشتند زیرا نفت از مکان‌های دیگری به ایران وارد می‌شد، با این پشتوانه تصمیم گرفتیم با تاسیس موزه نفت‌سوزها این بنای قدیمی و تاریخی که به دوران زندیه بازمی‌گردد را حفظ و احیا کنیم و نقش تاریخی و اجتماعی نفت‌سوزها را در حیات مردم ایران نشان دهیم.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به منحصر به فرد بودن موزه نفت‌سوزها گفت: شکل‌گیری موزه نفت سوزها در کشور ما سابقه‌ای نداشته است حتی در خاورمیانه و جهان نیز نمونه مشابهی ندارد و از این بابت موزه نفت‌سوزها در نوع خود بی‌نظیر است. امیدوار هستیم که موزه نفت‌سوزها گسترش یابد و افزون بر نفت‌سوزهای خانگی، نفت‌سوزهای صنعتی نیز وارد این مجموعه شوند.

نعمت‌الهی در پایان این نشست گفت: برای جمع‌آوری این وسایل و ابزارهای نفت‌سوز، مطالعات زیادی انجام شد و در حدود ۱۸ استان را برای یافتن آنها جست‌وجو کردیم، بعضی از آنها ازسوی مردم و علاقه‌مندان هدیه شد و بعضی دیگر را خریداری کردیم، در مجموع ۴۰۰ وسیله نفت‌سوز که در چند بخش تقسیم شده‌اند در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

موزه نفت‌سوزها بعدازظهر فردا (سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه) با حضور و سخنرانی مدیر موزه‌ها و اسناد صنعت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و چند تن از مدیران استان و شهر کرمان به‌طور رسمی گشایش می‌یابد.

در پایان این نشست خبری، محمدرضا جواهری مشاور مدیر موزه ها و اسناد صنعت نفت و مجری طرح راه اندازی موزه نفت سوزها و حشمت‌الله منعم، مشاور مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت در بازدید دو ساعته خبرنگاران و اصحاب رسانه را با جزئیات و زیرمجموعه‌های مختلف موزه نفت‌سوزها آشنا کردند.

منبع اصلی [۱]