- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

قیمت بیت کوین با تغییر نظر «ایلان ماسک» سقوط کرد/آیا ایلان ماسک نوسانش را از بیت کوین گرفت؟


به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری، قیمت بیت کوین، ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته و به ویژه طی چند ساعت اخیر سقوط سنگینی را تجربه کرده است. برخی ناظران بازار ،‌اظهارات ایلان ماسک مدیر تسلا خودرو و فعال بازار بیت کوین را در ریزش قیمت بیت کوین موثر می‌دانند.

در حالی که روز گذشته (۹۹٫۱۲٫۴) قیمت هر توکن بیت کوین به حدود ۵۸ هزار دلار رسیده بود، اما حالا حتی به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرده است.

در واقع قیمت کنونی (۹۹٫۱۲٫۵) بیت کوین نسبت به دیروز (۹۹٫۱۲٫۴) بیش از ۸ درصد کاهش داشته است. ممکن است این مسئله به خاطر اقدام بیت‌کوین‌داران برای شناسایی سود و فروش ارزهای مجازی آنها باشد، اما اظهارات ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا و یکی از ثروتمندترین افراد جهان، در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

چند روز پیش طی گزارشی مختصر که می‌توانید اینجا بخوانید، گفتیم که احتمالا ایلان ماسک در حال نوسان گرفتن از بیت کوین است.

بیت کوین تا قبل از ماه فوریه با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار معامله می‌شد، اما پس از آن که شرکت خودروسازی تسلا اعلام کرد که در ماه ژانویه ۱٫۵ میلیارد دلار بیت کوین خریده است، ورق برگشت و شاهد صعود تند و تیز قیمت بیت کوین در بازار بودیم.

بیت کوین در چند روز از ۳۳ هزار دلار بلند شد و دیروز به حدود ۵۸ هزار دلار افزایش قیمت پیدا کرد و در واقع حدود صد درصد سود داد.

زمانی که قیمت بیت کوین می‌خواست روند رشد را آغاز کند، ایلان ماسک اقدام به انتشار چند رشته توئیت کرد و اظهاراتی را راجع به مزایای بیت کوین مطرح کرد، وی حتی گفته بود که باید زودتر از اینها به بازار ارز مجازی ورود می‌کرد.

مدیر شرکت تسلا همچنین گفته است که شرایط را برای خرید محصولات این شرکت به ارزهای مجازی فراهم می‌کند. البته دیگر شرکت‌های آمریکایی نظیر مسترکارد و حتی بانک نیویورک ملون نیز اعلام کردند که مبادله و خریدو فروش ارزهای مجازی را برای کاربرانشان فراهم می‌کند. همه اینها با هم باعث شد تا قیمت بیت کوین در دو یا سه هفته گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کند، اما این همه ماجرا نیست.

*وقتی نظر ایلان ماسک عوض شد

از شنبه این هفته (۹۹٫۱۲٫۲) ایلان ماسک، اقدام به انتشار گفته‌ها و توئیت‌هایی کرد که نشان می‌داد که گویا دیگر علاقه ای به بالا رفتن قیمت بیت کوین ندارد و خبری از تعریف و تمجیدهایش نیز نیست و احتمالا نوسانش را از بازار بیت کوین گرفته است.

ایلان ماسک ابتدا گفت که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای مجازی و بیت‌کوین فقط کمی بهتر از نگه داشتن پول نقد است و دیروز هم گفت که به نظر می‌رسد، قیمت بیت کوین خیلی گران شده است. همه اینها با هم دست به دست هم داد تا در ۲۴ ساعت گذشته شاهد سقوط قیمت بیت کوین باشیم.

البته در این سقوط بیت کوین تنها نبود و اتریوم که دومین ارز مجازی بازار محسوب می‌شود، نیز بیش از ۹ درصد سقوط قیمت را تجربه کرده است. بینانس کوین هم که یکی از شگفتی‌های بازار طی چند روز اخیر بود نیز ۱۱٫۳ درصد در ۲۴ ساعت گذشته سقوط کرده است.

اظهارات مثبت ابتدای ماه جاری و رویکرد متفاوت ماسک در دو روز گذشته نسبت به بیت کوین نشان می‌دهد که احتمالا ماسک همان طور که چند بار با اظهارات مختلف از ارزش سهام تسلا نوسان گرفته بود، همین کار را با بازار بیت‌کوین کرده است.

*سقوط ۸۴ درصدی قیمت بیت کوین را فراموش نکنیم

در گزارش قبلی به سرمایه‌گذاران در بازار ارز مجازی گوشزد کرده بودیم که این بازار تقریبا هیچ قاعده و ناظری ندارد و همان گونه که در اواخر سال ۲۰۱۷ و ابتدای سال ۲۰۱۸ تجربه کردیم، قیمت این ارز به سادگی می‌تواند دستخوش نوسانات سنگین شود.

بیت کوین از اکتبر سال ۲۰۱۸ روند رشد قیمت را از حدود ۴۰۰۰ دلار آغاز کرد و اواخر ماه دسامبر همان سال به مرز ۲۰ هزار دلار رسید، اما به فاصله حدود ۴۰ روز و در روز ۵ فوریه به زیر ۸ هزار دلار سقوط کرد.

قیمت این ارز در دسابر سال ۲۰۱۸ و به فاصله یک سال از رکورد زدن در مرز ۲۰ هزار دلار به حدود ۳۳۰۰ دلار رسیده بود که معادل سقوط ۸۴ درصدی قیمت بود و ممکن است طی روزهای آینده هم دوباره شاهد سقوط قیمت آن باشیم.

سقوط امروز قیمت بیت‌کوین حامیان این ارز را هم را شگفت زده کرد، اما با در نظر گرفتن اظهارات ماسک قابل پیش بینی بود.
منبع: خبرگزاری فارس [۱]