- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

ثبت رکورد بازتولید گاز در منطقه عملیاتی سراجه قم

ثبت رکورد بازتولید گاز در منطقه عملیاتی سراجه قم

برنامه بازتولید گاز منطقه عملیاتی سراجه قم در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی سال جاری ۱۱۱ درصد محقق شده و رکوردهای بی‌سابقه‌ای بر جای گذاشته است.

به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، احمد رجبی، مدیر تولید این شرکت در نشست پیش‌بینی و بهره‌دهی چاه‌ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از ثبت رکورد بی‌سابقه در تحقق تولید و ذخیره‌سازی گاز از میدان‌های تحت پوشش نفت مناطق مرکزی ایران در شمال شرق و مرکز کشور خبر داد و گفت: تحقق ۱۰۶ درصدی تولید گاز از میدان‌های گازی در شمال شرق و همچنین ۱۱۱ درصدی بازتولید گاز در منطقه عملیاتی سراجه قم، نشان‌دهنده ظرفیت‌ بالای فنی و تخصصی در تولید حداکثری گاز در گستره مناطق عملیاتی است.

وی افزود: هزار و ۱۴ میلیون مترمکعب تزریق گاز در سال جاری در این منطقه، رشد ۱۷ درصدی را در قیاس با دوره مشابه سال ۹۸ رقم ‌زده است.

افزایش ۲۸ درصدی تزریق گاز به مخزن شوریجه دی

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: امسال شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق موفق به ثبت رقم یک‌ میلیون و ۸۵۶ هزار مترمکعب تزریق گاز در مخزن شوریجه دی شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در سال ۹۹ با ثبت ۴۲ هزار نفر ساعت تعمیرات اساسی موفق شد تحقق اهداف تولید را فراتر از تولید تکلیفی رقم بزند.

حفاری‌های جدید در مخزن مزدوران

فرشید خیبری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نیز با بیان اینکه طرح ذخیره‌سازی گاز تحولی قابل ‌توجه در تولید گاز خصوصا در فصول سرد سال در شمال شرق کشور است، اضافه کرد: مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی یک پروژه بزرگ و ملی بوده و باید با نگاه ویژه سعی در توسعه آن داشته باشیم.

وی گفت: اجرایی شدن فاز دو توسعه مخزن شوریجه دی گام اساسی دیگری در دستیابی به توسعه ذخیره‌سازی قلمداد می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق همچنین پیرامون برنامه توسعه مخزن مزدوران گفت: برای توسعه این مخزن برنامه‌ریزی حفاری ۶ حلقه چاه جدید در دست اجرا است که تاکنون دو حلقه چاه حفاری و تکمیل‌ شده است و ۴ حلقه دیگر نیز در سال ۱۴۰۰ حفر خواهد شد.

خیبری در ادامه به مهم‌ترین اقداماتی که سبب افزایش و تثبیت تولید گاز در این شرکت شده است، اشاره کرد و افزود: با انجام اقداماتی از جمله مشبک‌کاری، نمودارگیری، مسدودسازی و اسیدکاری با استفاده از لوله‌مغزی سیار، تعمیر چاه با دکل و نصب تفکیک‌گر و آزمایش‌های استاتیک شاخص بهره‌دهی، توانستیم به میزان تولید گاز شرکت اضافه کنیم.

وی ضمن قدردانی از تلاش مجموعه همکاران در مدیریت‌های فنی، تولید و عملیات این شرکت، ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی دقیق و رفع چالش‌ها بتوان در سال‌های آینده به میزان تولید ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز از مخزن شوریجه دی در ماه‌های سرد سال دست ‌یافت و همچنین در مسیر تأمین پایدار خوراک گاز پالایشگاه شهیدهاشمی‌نژاد گامی مؤثر برداشت.

بازتولید سراجه قم؛ فراتر از برنامه تکلیفی

سید محمدحسن سلیمانی، رئیس منطقه عملیاتی سراجه قم نیز گفت: در مجموع از ابتدای راه‌اندازی تا روزهای پایانی بهمن‌ماه امسال، هفت میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب تزریق گاز و ۶ میلیارد و ۸۵۲ میلیون مترمکعب بازتولید گاز از این مخزن داشته‌ایم.

وی افزود: درمجموع در ۶ ماه دوم امسال، ۷۸ میلیون مترمکعب گاز در این منطقه بیشتر از برنامه تکلیفی تولید شد.

رئیس منطقه عملیاتی سراجه قم آماده‌سازی موقعیت چاه شماره – ۱۲ برای استقرار دکل حفاری، بررسی و ترمیم پوشش خط لوله ۱۶ اینچ و مراقبت دائمی از سامانه‌های حفاظت کاتدی را در راستای استمرار تولید مؤثر دانست.

منبع اصلی [۱]