- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

افزایش ۸۹ درصدی بیمه دام در سال زراعی جاری


به گزارش روز دوشنبه (۹۹٫۱۱٫۲۰) وزارت جهاد کشاورزی، « محمد ابراهیم حسن نژاد» افزود: اکنون درحوزه دام به سوی بیمه فراگیر حرکت می کنیم و تعهدات بیمه ای را تا آنجا که امکان داشت، افزایش داده ایم.

حسن نژاد گفت: امروز تا ۸۰ درصد ارزش دام تلف شده به بیمه شدگان، غرامت پرداخت می شود و مجلس شورای اسلامی در سال گذشته براساس قانون برنامه، بیمه دام را اجباری کرد و دستورالعمل آن به استان ها نیز ابلاغ شد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به بیمه فراگیر طیورنیز تصریح کرد: تاکنون از ابتدای سال زراعی جاری حدود ۴۰۶ میلیون و ۹۴۸ هزار قطعه طیور در مقابل عوامل خطر و همه بیماری های قرنطینه ای از جمله آنفلوانزای پرندگان و بیماری های نوظهور، بیمه شده اند.

وی توضیح داد: تاکنون حدود ۱۵ واحد تولیدی در استان های مختلف کشور که تحت پوشش بیمه فراگیر بودند بر اثر آلودگی به بیماری آنفلوانزای پرندگان دچار تلفات شدند که بخشی از غرامت آنها پرداخت شد.

حسن نژاد گفت: براساس قانون، بیمه طیور، فراگیر یا اجباری است و تلاش می شود با اقداماتی که انجام می دهیم، بیمه فراگیر را به سایر محصولات گسترش دهیم.

وی افزود: طبق قانون بیمه فراگیر، تولید کنندگان طیور از مبادی تولید خود، جوجه های تولیدی را بیمه می کنند و مشارکت بالای تولید کنندگان کمک می کند که ریسک با یک تناسب بهتری توزیع و در عین حال بین تولید کنندگان و حق بیمه شان تعادل برقرار شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در باره بیمه بخش زراعت و باغبانی نیز گفت: تاکنون از ابتدای سال زراعی جاری سه میلیون و ۳۰۳ هزار هکتار اراضی زراعی و ۴۷۵ هزار هکتار از باغات کشور بیمه شده اند.

وی اضافه کرد: بیمه تنه درختان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون با ۴۰ درصد افزایش به ۴۳ هزار هکتار رسیده است.

حسن نژاد در مورد عرصه های منابع طبیعی نیز گفت: حدود ۹۴ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی که طرح های منابع طبیعی در آن اجرا می شود، از مهر ماه امسال تاکنون، زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

وی افزود:بیش از ۹۹۹ هزار متر مربع ابنیه در بخش کشاورزی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفتند.

به گفته حسن نژاد، سال گذشته پنج هزار متر مربع ابنیه در بخش کشاورزی بیمه شد و اکنون ۱۵۵ فعالیت و حدود ۸۵ محصول در بخش کشاورزی از پوشش صندوق بیمه کشاورزی برخوردار شده اند.

وی پیرامون حق بیمه های کشاورزی هم گفت: سالانه میانگین ۶۰ درصد حق بیمه های کشاورزی توسط دولت و ۴۰ درصد از سوی تولیدکنندگان پرداخت می شود که در مورد محصولات و مناطق مختلف، متفاوت است.

حسن نژاد افزود: سهم دولت از حق بیمه محصولات راهبردی مانند گندم و کلزا ۸۰ درصد و سهم تولید کننده ۲۰ درصد است و در مناطق پُر ریسک تر حق بیمه ها هم بالاتر است، اما تلاش می شود که سهم حق بیمه کشاورزان را در مناطق پر ریسک تر بالا نبریم و به جای آن سهم دولت را برای حمایت بیشتر از تولید، افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در شهریورماه امسال درباره استقبال و آمادگی کشاورزان از اجرای طرح الگوی کشت گفت: چنانچه بسته حمایتی در بخش قیمت گذاری، پشتیبانی های بیمه ای و تسهیلاتی به درستی طراحی و انجام شود، کشاورزان از این الگو استقبال می کنند.

وی ضمن تاکید براینکه اولویت وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی برای کشت گیاهان راهبردی است، گفت: این وزارتخانه از بیمه بخش کشاورزی حمایت می کند و تلاش دارد پوشش بیمه ای را به سمتی سوق دهد تا صندوق بیمه حداکثر توان خود را بکار گیرد.

ذات بیمه کشاورزی مجهز به نظام ثبت اطلاعات است و یکی از ابزارهای موثر در بهبود روند تولید در بخش کشاورزی با رعایت اصول فنی در تولید به شمار می رود.
منبع:ایرنا [۱]