- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

توسعه بخش دریایی پایانه صادرات نفت جاسک به‌زودی آغاز می‌شود

توسعه بخش دریایی پایانه صادرات نفت جاسک به‌زودی آغاز می‌شود

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به روند ساخت خط لوله گوره – جاسک و پایانه صادراتی جاسک گفت:‌ از چند روز دیگر کار در بخش دریا آغاز می‌شود و با احداث هفت کیلومتر خط لوله، گوی شناور نخست را نصب می‌کنیم و با این کار ارتباط خشکی و دریا برقرار می‌شود.

‌رضا دهقان با بیان اینکه پروژه ساخت خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک در مجموع بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد، اعلام کرد: لوله‌گذاری حدود ۶۰۰ کیلومتر از هزار کیلومتر این خط لوله انجام شده است.

وی افزود: نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر از لوله‌ها نیز تولید شده است.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در ساخت تلمبه‌خانه‌ها نیز پیشرفت خوب است، تصریح کرد: به‌ویژه تلمبه‌خانه‌های اصلی بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

دهقان با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم امسال عملیات اجرایی تکمیل شود، گفت: بخش دریایی هم پیشرفت خوبی دارد و به‌زودی گوی شناور برای صادرات نصب می‌شود.

وی تأکید کرد: تعدادی از پمپ‌های اصلی طرح ساخته شده است و بهمن‌ماه برای نصب ارسال می‌شود.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت تعداد شرکت‌های پمپ‌ساز در این طرح را سه شرکت عنوان کرد و گفت:‌ دو شرکت در ساخت پمپ جلوتر هستند.

دهقان با اشاره به ساخت پایانه صادراتی در جاسک افزود:‌ از چند روز دیگر کار در دریا آغاز می‌شود و با احداث هفت کیلومتر خط لوله، گوی شناور نخست را نصب می‌کنیم و با این کار ارتباط خشکی و دریا برقرار می‌شود.

وی تأکید کرد: در تلاش هستیم بتوانیم عملیات اجرایی منجر به آغاز صادرات را تا پایان سال انجام دهیم.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌ کردن آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

منبع اصلی [۱]