- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

آمریکا دوباره کوبا را به لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرد


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری، در حالی که دولت پیشین آمریکا به ریاست «باراک اوباما» کشور کوبا را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج نمود، اما دولت «دونالد ترامپ» در واپسین روزهای خود این اقدام را به عقب برگرداند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده بامداد سه‌شنبه (۹۹٫۱۰٫۲۳) با صدور بیانیه‌ای خبر داد که نام کوبا را به دلیل حمایت مکرر آن از اقدامات تروریسم بین‌المللی و پناه دادن به تروریست‌ها، مجدداََ به لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرده است.

وبگاه این وزارتخانه در بیانیه‌ای به نقل از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نوشت: «دولت ترامپ از ابتدا روی مقابله با مداخله [کوبا] در ونزوئلا و دیگر بخش‌های نیم‌کره غربی و جلوگیری از رسیدن منابع به رژیم کاسترو تمرکز کرده بود، [منابعی] که آنها را برای سرکوب مردمش در داخل استفاده می‌کرد».

پامپئو در این بیانیه مدعی شد: «با این اقدام، ما بار دیگر دولت کوبا را پاسخگو خواهیم کرد و پیام شفافی می‌دهیم مبنی بر اینکه رژیم کاسترو باید حمایتش از تروریسم بین‌المللی را پایان دهد».

وی با متهم کردن دولت کوبا به برخی اقدامات ادعایی، گفت: «اقدام امروز، کوبا را تحت تحریم‌هایی قرار می‌دهد که اشخاص و کشورهایی را که با آن تجارت‌های مشخصی انجام دهند، تنبیه می‌کند، حمایت‌های خارجی آمریکا [از کوبا] را محدود کرده، فروش و صادرات تسلیحات را ممنوع کرده و کنترل‌های خاصی روی صادرات ابزارهایی که استفاده دوگانه دارند قرار می‌دهد».

بعد از سخنان سال ۲۰۱۵ باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اعلام عادی سازی روابط واشنگتن با هاوانا بود که وزارت خارجه ایالات متحده، کوبا را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرده بود. دولت آمریکا در سال ۱۹۸۲ در زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» برای اولین بار کوبا را در لیست تروریسم قرار داده بود.

در پی توافق بین آمریکا و کوبا در دولت اوباما و تعهد هاوانا به انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی در کوبا، واشنگتن تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های رفت و آمد و تجارت بین دو کشور را رفع کرد و سفارت آمریکا در کوبا را بعد از چند دهه تعطیلی، بازگشایی کرد و باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ به کوبا رفت.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، دولت آمریکا مواضع تندی علیه کوبا اتخاذ کرد و بار دیگر به تشدید فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهدید نظامی علیه کوبا روی آورد.

چند روز پیش نیز وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن بانک ” Financiero International ” کوبا را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
منبع: خبرگزاری فارس [۱]