- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

ضرر ۴ درصدی سهام اروپا / بدترین سال فوتسی از ۲۰۰۸ تاکنون رقم خورد


سهام اروپایی در روز پایانی سال ۲۰۲۰ افت کردند تا سالی که با پاندمی کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای و ارائه مشوق‌های مالی بزرگ، به سالی پر از نوسان برای بازارها تبدیل شده بود را به پایان ببرند

به گزارش خبرنگار به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سهام اروپایی در روز پایانی سال ۲۰۲۰ افت کردند تا سالی که با پاندمی کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای و ارائه مشوق‌های مالی بزرگ، به سالی پر از نوسان برای بازارها تبدیل شده بود را به پایان ببرند.

شاخص سهام پن‌یوروپین استاکس ۶۰۰ اروپا در آخرین روز کاری ۲۰۲۰ با افت ۰.۱۴ درصدی روبرو شد تا کل ضرر خود در این سال را به ۳.۸ درصد برساند.

فوتسی انگلیس در پایان معاملات روز پنج‌شنبه(۱۱دی) ۱.۴۵ درصد سقوط کرد و سقوط سال ۲۰۲۰ خود را به ۱۴ درصد رساند. این بدترین سال شاخص فوتسی انگلیس از ۲۰۰۸ تا کنون بود.

شاخص داکس آلمان ۳.۵ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۰ از دست داد و کاک فرانسه هم ۷ درصد در این سال سقوط کرد.

فوتسی میلان ایتالیا ۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ پایین آمد و شاخص آیبکس اسپانیا با ۱۵ درصد سقوط بدترین عملکرد اروپا را به خود اختصاص داد.

کارشناسان معتقدند سال ۲۰۲۱ با وجود اجرایی شدن توافق تجاری پسابرگزیت انگلیس و اتحادیه اروپا و توافق سرمایه‌گذاری چین و اروپا می‌تواند سالی امیدبخش برای این منطقه باشد. البته در این میان چالش‌هایی مانند جنگ تعرفه‌ای با آمریکا بر سر بوئینگ و ایرباس هم وجود خواهد داشت.

منبع:خبرگزاری مهر [۱]