- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

۱۳.۵میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم

۱۳.۵میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم

 

حمید زادبوم روز سه شنبه در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و توسعه صادرات استان زنجان، با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی در پی کاهش کاهش قیمت فرآورده های نفتی، اظهار داشت: حمایت از صادرات غیرنفتی امروز به یک وظیفه مهم برای همه دستگاه های اقتصادی کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی صادرات استان زنجان در برابر کاهش ۳۴ درصدی صادرات کشور در ۶ ماه نخست امسال در پی شرایط خاص کرونایی همچنین تحریم ها، خاطرنشان کرد: میانگین کاهش صادرات استان زنجان از میانگین کاهش صادرات در کل کشور پایین تر بوده و درصورتی که مرز ترکیه به مدت ۲ ماه بسته نمی شد و مشکلاتی در زمینه ارزش افزوده سرب و روی ایجاد نمی شد چه بسا میزان صادرات استان زنجان افزایش می یافت و همه اینها جای تقدیر از فعالان دستگاه اقتصادی استان دارد.
وی با اشاره به حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار واردات کشور در ۶ ماه نخست سال تصریح کرد: در شرایط سخت کرونا و تحریم کاهش ۳۴ درصدی صادرات را شاهد بودیم که این کاهش صادرات، به مرور کمتر می شود.
وی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی تجارت بین الملل یادآور شد: به علت شرایط کرونا در سطح جهان، کشورهایی که بیشتر درگیر کرونا شدند و مرزهای زمینی آنها بسته شد با کاهش صادرات بیشتری روبه رو بودند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با در نظر گرفتن شرایط سخت تحریمی، کرونا و مسایلی که امسال بر فعالیت صادرکننده ها تاثیر گذاشته وظیفه همه مسوولان مربوطه است که به بحث صادرات کمک کنند.
وی با اشاره به وجود مشکلات ساختاری در زمینه صادرات اظهار داشت: یکی از این مشکلات جا نیفتادن تولید صادراتی در کشور است که به طور معمول صادرات مازاد بر تولید داشتیم در حالی که در کشور پیشتاز صادرات تولید بر اساس نیاز بازار هدف مطرح است.
زادبوم خاطرنشان کرد: ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات به ۱۵ کشور همسایه داریم به این معنی که ظرفیت و یا سابقه صادرات کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه را داشته ایم و باید در این زمینه‌ها کار شود و تولید را در این راستا به جریان و جهش بیندازیم.