- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

زیان شدید بریتیش ‏پترولیوم

کاهش شدید قیمت نفت در بازار های جهانی باعث ضرر شدید شرکت نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی” انگلیس شده است.

قیمت نفت بشدت سقوط کرد
به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن ،کاهش شدید قیمت نفت در بازار های جهانی باعث ضرر شدید شرکت نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی” انگلیس در سه ماهه نخست امسال شده است.
 شرکت بزرگ نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی”، امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد سقوط قیمت نفت در بازار جهانی باعث شد تا این شرکت در فاصله ماه‌های ‏‏ژانویه تا مارس (سه ‏ماهه نخست) امسال‏، چهار و چهاردهم میلیارد دلار ضرر کند.
سقوط قیمت نفت به علت کاهش شدید تقاضا برای نفت در بازار جهانی، باعث شده است تا این شرکت نفتی مانند مجموع بخش نفتی با بحران بی سابقه‌ای مواجه شود. در اطلاعیه بی پی آمده است که این شرکت در سال گذشته دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار سود به دست آورده است . روند کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در ماه آوریل امسال نیز ادامه یافت. به طوری که قیمت نفت در این ماه حتی در مقطعی به زیر صفر دلار رسید. منفی شدن قیمت نفت نشان می‌دهد امسال برای بخش نفت و شرکت نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی”، فاجعه خواهد بود.
این شرکت نفتی از آنجا بیشتر در معرض خطر است که اوراق گواهی در مشارکت در سرمایه گذاری نفت رسی یا نفت شیل آمریکا، ‏‏ نفت غیر متعارفی که ‏‏با استفاده از فناوری ‏‏شکست ‏هیدرولیک و با ‏هزینه‌ای بالا استخراج ‏می ‏شود‏ خریداری کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ در این بخش نفتی در آمریکا بیش از ده میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.
برنارد لونی مدیر کل شرکت نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی”، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت صنایع ما از شوک‌های ناشی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی، از آنچنان وسعتی تاثیر منفی گرفته که تاکنون سابقه نداشته است. بر اساس اعلام این شرکت اعمال قرنطینه و مقررات سخت در خصوص رفت و آمد‌ها و فاصله گذاری‌های اجتماعی در کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی و در نتیجه، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر اصلی را داشته است.
همزمان بر اساس اعلام این شرکت تلاش‌های سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش به ویژه روسیه برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید خود در کوتاه مدت نمی‌تواند توازن عرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی را برقرار کند.
شرکت بزرگ نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم ”بی پی”، پیش بینی می‌کند که میزان تولید اش در فاصله ‏ماه‌های آوریل تا ‏ژوئن (سه ماهه دوم) امسال، نسبت به فاصله ماه‌های ‏‏ژانویه تا مارس (سه ‏ماهه نخست) امسال‏، کمتر خواهد شد. همزمان فعالیت‌های پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی نیز کند خواهد شد و در همین راستا میزان پولی که سرمایه گذاران در بخش‌های نفتی و گازی قرار است سرمایه گذاری کنند کاهش خواهد یافت.
در مجموع تولید شرکت نفتی و ‏گازی بریتیش ‏پترولیوم در فاصله ماه‌های ‏‏ژانویه تا مارس (سه ‏ماهه نخست) امسال‏، در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین زمان در سال گذشته، دو و هشت دهم درصد کاهش یافت و به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
این شرکت برای دفع شوک ناشی از کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی و شیوع بیماری کووید-۱۹ (Covid-۱۹)، اقداماتی را به اجرا گذاشته است که از جمله آن‌ها کاهش ۲۵ درصد هزینه‌های سرمایه گذاری اشاره کرد. هزینه سرمایه گذاری‌ها امسال در این شرکت به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
همزمان این شرکت در نظر دارد برنامه‌ای برای دو و نیم میلیارد دلار تا آخر سال ۲۰۲۱ به اجرا گذارد. این کار نیز قرار است با تمرکز با فعالیت‌های دیجیتالی و هم افزایی فعالیت‌ها انجام گیرد.
با این حال این شرکت دارایی‌های خود تا آخر امسال با کمک دریافت وام‌ها و انتشار اوراق گواهی مشارکت در سرمایه به ۳۲ میلیارد دلار رساند.