- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

تمام پول صادرات نفت به کشور باز می گردد



وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات نفت خام گفت: تمام پول صادرات نفت ایران در سررسید به کشور باز گشته است.

نفتی ها /جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه آئین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در آستانه ملی شدن صنعت نفت رونمایی می‌شود، همکارانم بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام داده‌اند تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم.

وی افزود: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر بود و امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم، سالانه ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گاز در بورس انرژی از طریق این گواهی عرضه خواهد شد.

اوجی ادامه داد: امروز بالاترین رقم صادرات نفت نسبت به دو سال اخیر در حال انجام است، ارز حاصل از این صادرات در سر رسید مشخص دریافت و به سامانه نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است.

وزیر نفت ادامه داد: قیمت گذاری نفت و میعانات در بورس انرژی نیز در یک بازه زمانی مشخص به همان قیمتی که به مشتریان خارجی عرضه می‌شود به متقاضیان داخلی هم در بورس عرضه می‌شود، امیدواریم کشورهای همسایه هم در خرید این گواهی سپرده مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در روزهای اخیر گفت: در نشست‌های اوپک همکاری نزدیکی با عربستان داریم و تصمیم‌های خوبی در ماه‌های اخیر با مشارکت هم گرفته‌ایم در توسعه میدان‌های مشترک پیشنهادهای ارائه شده که هم‌اکنون با عمان توافقنامه امضا شده است و امیدواریم در دیگر میدان‌های نفتی با کشورهای دیگر هم این موضوع به نتیجه برسد.

اوجی توضیح داد: با شرکت‌های بزرگ روس نیز ۴۰ میلیارد دلار توافق‌نامه و ۴.۵ میلیارد دلار قرار داد داریم، امیدواریم توافق‌نامه‌ها به‌زودی به مرحله قرارداد برسند.

اوجی در رابطه با وضعیت واردات گاز گفت: قراداد سوآپ روزانه ۵ میلیون مترمکعبی گاز با جمهوری آذربایجان و افزایش آن به ۱۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های اخیر رسیده است همچنین مذاکرات با ترکمنستان در همین زمینه در حال انجام است./مهر

*
پرتال رسمی خبررسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران