- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

رانت خوراک ارزان مانع توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی/ صنایع انگیزه‌ ‌رشد بهره‌وری انرژی ندارند



کارشناس اقتصادی گفت: صنایع پتروشیمی می‌توانند با تغییرات جزئی راندمان کارشان را بالاتر ببرند و مصرف انرژی را کاهش دهند، اما از آنجا که مبلغ بسیار اندکی برای انرژی مصرفی‌شان می‌پردازند، انگیزه‌ای برای

نفتی ها /فاضل مریدی‌_کارشناس اقتصادی ، ضمن تأیید اثرگذاری قیمت‌های پایین خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع بر مصرف بی‌رویه انرژی در زمینه کالا و خدمات تولیدی در کشور تصریح کرد: می‌توان گفت که سوخت بسیار ارزان و قیمت خوراک پایین صنایع در مصرف بالای انرژی در کشورمان به صورت صد درصد موثر بوده است. از آنجا که انرژی با قیمت یارانه‌ای و بسیار پایین عرضه می‌شود، مصرف‌کنندگان انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف‌شان ندارند و همین امر در بالا بودن شدّت مصرف انرژی در کشورمان اثرگذار بوده است.
وی افزود: به طور کلی، هزینه پرداختی مصرف‌کنندگان برای انرژی در مقایسه با سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است. در واقع قیمت نسبی انرژی در کشورمان صفر است. بنابراین، صنایع دلیلی نمی‌بینند به سمت مدیریت مصرف‌شان گام بردارند. آن‌ها می‌توانند با تغییرات جزئی راندمان کارشان را بالاتر ببرند و مصرف انرژی را کاهش دهند. اما از آنجایی‌ که مبلغ بسیار اندکی برای انرژی مصرفی‌شان می‌پردازند، انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارند.

*رانت خوراک ارزان مانع توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی

مریدی گفت: از آنجا‌ که رانت عظیمی در زمینه خوراک پتروشیمی‌ها ایجاد کرده‌ایم، زمینه برای خام‌فروشی در ابتدای زنجیره این صنعت به وجود آمده است. در شرایط فعلی، صنایع انگیزه‌ای برای توسعه زنجیره پایین دست ندارند. یک حاشیه سود بالایی در زمینه خام‌فروشی در ابتدای زنجیره وجود دارد و پتروشیمی‌ها دلیلی نمی‌بینند به سمت توسعه زنجیره پایین‌دست حرکت کنند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: حذف یارانه‌های بالای انرژی پتروشیمی‌ها، آن‌ها را مجبور می‌کند که به سمت نوآوری حرکت کنند و به توسعه زنجیره پایین‌دست که اشتغال‌زایی بیشتری خواهد داشت، بپردازند.
وی اضافه کرد: به طور کلی اگر می‌خواهیم وضعیت فعلی را بهبود ببخشیم باید به سمت ایجاد بازار رقابتی و آزادسازی قیمت‌ها گام برداریم و از روش‌های مختلفی می‌توانیم بهره بگیریم، مثلاً سهیم کردن شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میادین گازی جدید می‌تواند کارساز باشد./فارس

*
پرتال رسمی خبررسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران