تهران
کد خبر:50866
پ

کشمکش عربستان و روسیه بر سر کاهش بیشتر تولید نفت

تلاش های عربستان سعودی برای حفاظت از بازارهای نفت در برابر ویروس کرونا تاحالا توسط روسیه خنثی شده است، ولی در دیدار هفته آینده ، عربستان احتمالا پیروز خواهد شد. از زمانی که مشخص شد شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت در چین اثر گذاشته و قیمت نفت را کاهش می‌دهد، ریاض سعی کرده برای جبران […]

تلاش های عربستان سعودی برای حفاظت از بازارهای نفت در برابر ویروس کرونا تاحالا توسط روسیه خنثی شده است، ولی در دیدار هفته آینده ، عربستان احتمالا پیروز خواهد شد.

از زمانی که مشخص شد شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت در چین اثر گذاشته و قیمت نفت را کاهش می‌دهد، ریاض سعی کرده برای جبران این کاهش تقاضا، تولید نفت را بیش از پیش پایین بیاورد. ولی روسیه که مهمترین شریک ائتلاف تولیدکنندگان نفت است، درخواست عربستان را رد کرده و اتحاد سه ساله با این کشور را به خطر انداخته است.

اد مورس، رئیس تحقیقات کالا در شرکت سی تی گروپ می گوید:« شرایط این دو کشور کاملا متفاوت است و مسلما پوتین شرایط بهتری دارد. واقعیت این است که روسیه می‌تواند با نفت کمتر از ۵۰ دلار بودجه خود را متعادل نگه دارد ولی عربستان نمی‌تواند».

بنابراین مسکو در دیدار ائتلاف تولیدکنندگان نفت در پنجم و ششم مارس دست بالا را دارد. ولی افزایش نشانه ها مبنی بر اینکه گسترش ویروس کرونا اقتصاد جهان را مختل کرده است، احتمالاً در آخر به نفع ریاض خواهد بود.

از اولین باری که عربستان از کرملین خواست یک اجلاس اضطراری بین تولید کنندگان نفت برگزار کنند، ۶ هفته می گذرد. آن زمان قیمت نفت تازه رو به کاهش گذاشته بود و تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد چین مشخص شده بود، بنابراین عربستان به این نتیجه رسید که تولید نفت باید به سرعت کاهش یابد.

ولی این درخواست عربستان با تردیدهایی مواجه بود. ائتلاف اوپک و متحدانش به تازگی دور جدید کاهش تولید را در دسامبر به خاطر افزایش تولید نفت شیل آمریکا اعلام کرده بود. بنابراین با توجه به مشخص نبودن تاثیر شیوع این ویروس، مسکو تمایلی به کاهش بیشتر تولید نداشت و طبق معمول محتاطانه عمل می کرد.

یک کمیته فنی از اوپک در آخر توصیه کرد ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید نفت این گروه کم شود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت طی چند روز به این درخواست پاسخ می‌دهد ولی اوپک را بیش از یک هفته منتظر گذاشت و در آخر اعلام کرد هنوز تصمیمی نگرفته است.

عربستان سعودی شکست را قبول کرد ولی همچنان در مورد شرایط بازار نفت هشدار می داد.

با شدیدتر شدن بحران ویروس کرونا، تقاضای نفت در چین، بزرگترین وارد کننده نفت دنیا ۲۰ درصد کاهش یافت که نتیجه لغو شدن پروازها، مختل  شدن کسب و کارها و قرنطینه شدن میلیونها نفر بود. کاهش شدید قیمت نفت باعث شد عربستان سعودی یک بار دیگر دست برتر را در اجلاس وین داشته باشد و تلاش کند تا مسکو با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند.

هر زمانی که ائتلاف اوپک قصد کاهش تولید را دارد، روسیه مقاومت نشان می‌دهد و دلیل آن هم فشار شرکت‌های نفتی این کشور از جمله رزنفت است که کاملاً تحت کنترل دولت نیستند و می‌خواهند پروژه‌های توسعه ای خود را ادامه دهند. ولی اگر دلایل منطقی بیان شود توافق حاصل خواهد شد.

هلیما کرافت، سرپرست استراتژی کالا در شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس می گوید:« شاید عربستان مبارزه بر سر برگزاری  نشست اضطراری را باخته باشد، ولی به نظر می رسد بتواند در جنگ برای کاهش بیشتر تولید پیروز باشد».

منبع
خبر آنلاین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید