تهران
کد خبر:97236
پ

پیشرفت ۸۴ درصدی در برداشت اطلاعات مکانی تجهیزات و تأسیسات گازرسانی

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از پیشرفت ۸۴ درصدی در مرحله برداشت اطلاعات مکانی تجهیزات و تاسیسات گازرسانی در کشور تا پایان سه ماه نخست امسال خبر داد.  به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدجلال نورموسوی در این باره گفت: بدون تردید با تکمیل فاز برداشت داده (با پیشرفت کنونی […]

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از پیشرفت ۸۴ درصدی در مرحله برداشت اطلاعات مکانی تجهیزات و تاسیسات گازرسانی در کشور تا پایان سه ماه نخست امسال خبر داد.

 به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدجلال نورموسوی در این باره گفت: بدون تردید با تکمیل فاز برداشت داده (با پیشرفت کنونی ۸۴ درصد) و ورود به مرحله بهره‌برداری از داده و اصلاح فرآیندهای سازمانی بر پایه GIS، می‌توان موجبات افزایش بهره‌وری و چابکی سازمان و افزایش رضایت مشتریان و ذی‌نفعان را فراهم کرد.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه چشمگیر خطوط تغذیه و توزیع گازرسانی در سال‌های اخیر، اکنون بهره‌برداری از طریق حفظ، نگهداشت، کنترل و مدیریت شبکه‌ها و تأسیسات و ارائه خدمات به طیف وسیع مشترکان، امری ضروری و تحقق شعار دولت الکترونیک به‌منظور افزایش بهره‌وری و چابکی شرکت‌های گاز استانی، اجتناب‌ناپذیر است.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: سیستم GIS نیز به‌عنوان زیرساختی ضروری، مفید و کارآمد در راهبری و مدیریت یکپارچه شبکه تأمین گاز کشور مطرح می‌شود.

نورموسوی افزود: بر اساس سیاستگذاری شرکت، عملیاتی‌کردن هر چه سریع‌تر سیستم GIS در دستور کار مدیریت گازرسانی قرار دارد و اقدام‌های بسیاری در حوزه راهبری استان‌ها و نظارت بر عملکرد آن‌ها از طریق پایش‌های میدانی و دریافت گزارش‌های ادواری، مطابق با شاخص‌های مصوب کمیته GIS انجام شده و به‌طور مستمر در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اجرای این امر بر عهده شرکت‌های گاز استانی است، اظهار کرد: بهره‌مندی از ساختار سازمانی مناسب به لحاظ پشتیبانی کار و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص، همچنین به‌کارگیری نرم‌افزار/ سامانه مناسب و کارآمد برای بهره‌گیری از داده‌های برداشت شده، امری ضروری است و پیگیری تحقق موارد مزبور در دستور کار مدیریت گازرسانی قرار دارد تا از طریق ارتباط با مدیریت‌های ذیربط، پشتیبانی لازم فعالیت‌های GIS برقرار شود.

به گفته سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، تهیه و تدوین دستورعمل الگوی داده و دستورعمل تهیه نقشه بیلت و ازبیلت بر پایه GIS، تهیه و تصویب فهرست بهای پیمان‌های حوزه GIS برای یکسان‌سازی و وحدت رویه در همه شرکت‌های گاز استانی، تهیه دستورعمل‌های مختلف مانند مشخصات فنی دستگاه­‌های GPS، دستورعمل روش آزمون دستگاه GPS مولتی فرکانس برای خرید در شرکت‌های گاز استانی، دستورعمل مشخصات فنی انواع اسنکر نقشه و اسکنر پرسرعت مدارک، بعضی از اهم اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه است.

نورموسوی تاکید کرد: دستورعمل مشخصات فنی برچسب علمک، تدوین شاخص‌های ارزیابی پیشرفت مرحله برداشت داده GIS در شرکت‌های گاز استانی، تدوین شاخص‌های ارزیابی کیفیت داده‌های برداشت‌شده، طراحی و استقرار سامانه پایش GIS برای دریافت گزارش عملکرد ماهیانه با همکاری مدیریت محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر سامانه سورین، انجام چهار دوره پایش و ارزیابی میدانی اقدام‌های انجام شده حوزه GIS در همه شرکت‌های گاز استانی و برگزاری مستمر نشست‌های کمیته GIS با حضور خبرگان استانی نیز بعضی دیگر از مهم‌ترین اقدام‌ها در مدیریت گازرسانی و کمیته GIS است.

براساس این گزارش، سیستم GIS به‌عنوان ابزاری توانمند از طریق مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی و توصیفی، کمک می‌کند تا دیگر فرآیندهای عملیاتی مانند کنترل شبکه گازرسانی، بلوک‌بندی و مدیریت بحران قطع گاز، امداد و حوادث گاز، سیستم نگهداری و تعمیرات و … به صورت اثربخش و دقیق تحقق یابد و در تقسیم‌بندی کلی می‌توان اقدام‌های حوزه GIS را در دو مرحله برداشت داده و بهره‌برداری از داده خلاصه کرد.

نسترن مجیدپور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید