تهران
کد خبر:92768
پ

هیچ حمایتی نمی خواهیم؛ فقط مصوبه را بردارید!

عبدالله برنامه در گفت وگو با خبرگزاری اظهار کرد: مصوبه تعهد ارزی که سال ۱۳۹۸ بانک مرکزی وقت ابلاغ کرد باعث خروج تدریجی قالیبافان از گردونه شد و انگیزه کار در حوزه فرش را از بین برد، چون با این مصوبه هیچ تاجری حاضر به صادرات فرش ایرانی نبود و این رویه علیرغم درخواستها و […]


عبدالله برنامه در گفت وگو با خبرگزاری اظهار کرد: مصوبه تعهد ارزی که سال ۱۳۹۸ بانک مرکزی وقت ابلاغ کرد باعث خروج تدریجی قالیبافان از گردونه شد و انگیزه کار در حوزه فرش را از بین برد، چون با این مصوبه هیچ تاجری حاضر به صادرات فرش ایرانی نبود و این رویه علیرغم درخواستها و پیگیری های مداوم همچنان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: دغدغه اصلی ما مصوبه تعهد ارزی است و هیچ حمایتی نمی خواهیم؛ فقط مصوبه تعهد ارزی را از بخش فرش بردارند. این مصوبه گلوگاه فرش است و در سه سال گذشته فرش را خفه کرده است.
بهرامی در توضیح بیشتر افزود: بعد از اینکه واردات فرش ایرانی در برخی کشورها از جمله آمریکا تحریم شد، بحث تعهد ارزی بانک مرکزی به میان آمد که نه تنها کمکی به بحث صادرات فرش نکرد بلکه مانع بزرگی سر راه صادرات فرش شد و حجم صادرات فرش ایران به ۵۰ میلیون دلار در سال رسید.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، عدم برگزاری نمایشگاه در دو سال کرونا و عدم حضور تجار خارجی را یکی دیگر از موانع صادرات فرش در این مدت ذکر کرد که باعث شد بازار فرش آسیب ببیند و انگیزه قالیبافان و بافندگان فرش کاهش یابد.
به گفته بهرامی، فرش از نظر قیمتی گران شده است، چون تعداد بافنده کم‌ شده و قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته است؛ از طرفی تسهیلات خاصی هم برای تامین مواد اولیه تولید وجود ندارد و بافندگان ناچارند با قیمت بسیار بالا از بازار آزاد خریداری کنند.
وی در عین حال به پیگیری هایی که از سه سال گذشته برای معافیت فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در دولت قبل به معاون اول رییس‌جمهور اعلام کردیم که در این شرایط تحریم باید وضعیت را برای صادرات فرش تسهیل کنند نه این که میزان صادرات آن را کاهش دهند. در دولت جدید هم خدمت دکتر مخبر رسیدیم و مسأله را اعلام کردیم که ایشان پذیرفتند تعهد ارزی برای فرش برداشته شود. از تمام تریبون ها، شبکه ها و رسانه ها این مسأله را اعلام و درخواست کردیم و همچنان منتظر پاسخ هستیم.

بهرامی در پایان گفت: بحث صادرات فرش، به تولید و اشتغال برمی گرد. اگر صادراتی انجام نشود تولید داخلی هم از بین می رود و اشتغال با خروج بافندگان کاهش می یابد. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و مصوبه تعهد ارزی هیچ تاجری حاضر به صادرات فرش نیست لذا از دولت و وزارت تعاون می خواهیم برای حمایت از تولید هم که شده فرش را از این مصوبه معاف کنند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید