تهران
کد خبر:53025
پ

همه‌گیری‌های جهان هرگز تمام نمی‌شود!

✅به قلم فائزه زمانی ⌛️یک قرن گذشت! صد سال، به نظر برای هر تغییری کافی و حتی زیاد به نظر می‌رسد اما شاید عجیب باشد که بسیاری از رفتارها و واکنش‌های ما نسبت به حوادث طبیعی و غیر طبیعی تغییری نکرده است. آنفولانزای اسپانیایی، پاندمی که در سال ۱۹۱۹ بیشتر از یک سوم جمعیت کل […]

✅به قلم فائزه زمانی

⌛️یک قرن گذشت!

صد سال، به نظر برای هر تغییری کافی و حتی زیاد به نظر می‌رسد اما شاید عجیب باشد که بسیاری از رفتارها و واکنش‌های ما نسبت به حوادث طبیعی و غیر طبیعی تغییری نکرده است. آنفولانزای اسپانیایی، پاندمی که در سال ۱۹۱۹ بیشتر از یک سوم جمعیت کل جهان را درگیر کرد و بیشتر از مجموع جنگ جهانی اول و دوم قربانی گرفت و مرگبارترین بیماری جهان نام گرفت. انگار که آنفلونزا اسپانیایی، یک قرن پیش به اندازه‌ی کرونای امروز و حتی بیشتر قدرتمند بوده است!

سایت forbes طی اقدامی جالب، تصاویری با اختلاف زمانی یک قرن را در یک قاب قرار داده‌است. تصاویری که باور پیشرفت بشریت را در یک قرن گذشته را به خوبی خدشه‌دار می‌کند! تاریخ عملکرد بشریت از کرونا تا آنفلونزا استرالیایی تکرار می‌شود.

این تکرار زوایای دیگری هم دارد؛ انسان امروز حوادث و درس‌های تاریخ را به خوبی فراگرفته‌است. فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدام برای پیشگیری نسبت به درمان، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، قرنطینه شهرها دقیقاً همان چیزی است که امروز می‌تواند سبب کاهش آسیب وارده از این بحران باشد. اولین اقدامی که به خوبی در پیرامونمان بعد از همه گیری کرونا در جهان دیدیم، اقدام همگانی و بسیج شدن مردم برای تولید ماسک بود. چیزی که شاید مساله باشد این است که چه طور بعد از گذشت یک قرن و با هجوم صنعت و تکنولوژی، بازهم روش‌های تولید سنتی تکرار می‌شود.

نیازهای اولیه انسان‌ها مثل خوراک و پوشاک اولین چیزی است که همه‌ی حکومت‌ها و دولت‌ها در هر شرایطی باید به دنبال تأمین آن باشد. پاندمی‌های جهانی این چرخه‌ی تأمین و عرضه کالا را با توجه به محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است مردم را با ترس و دلهره مواجه کند. رخدادی که در بحران کرونا هم سبب جلب توجه بسیاری گردید.

ضدعفونی شهرها و مکان‌های عمومی از مباحث جنجال برانگیز در این مدت شیوع کرونا بوده است؛ مسأله‌ای که هنوز اتفاق نظر برای انجام صحیح آن وجود ندارد. قطعاً هنر عکاس ریزبین برای تطبیق تصاویر چشمگیر است.

 

با توجه به اینکه همه‌گیری‌ها طولانی هستند و بعضاً پایان قابل پیش‌بینی ندارند؛ به مرور سایر فعالیت‌های اقتصادی به روال عادیشان باز می‌گردد و همین موضوع باعث بروز خلاقیت‌ در پروتکل‌های بهداشتی برای افرادی که مجبور به حضور در محیط کارشان هستند، می‌شود. البته دورکاری هم جزو استراتژی‌ها موفق مدیریتی در این مدت بوده است که به خوبی توانست بحران حاضر را کنترل کند و از آسیب‌های آن جلوگیری کند.

 

  • تاریخ تکرار می‌شود!

این مفهوم دقیقا همان چیزی است که امروز، همه‌ی ما در هر سیستم و فرآیندی لازم است به آن واقف باشیم و برای رویارویی با آن خودمان را تجهیز کنیم. در نهایت از گذر حوادث، ملت‌هایی سرافراز عبور خواهند کرد که بیشتر خودشان را آماده کرده باشند. عملکرد ما هم بعداً یک عکس در آلبوم تاریخ خواهد بود✅

 

منبع تصاویر:

www.forbes.com/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید