تهران
کد خبر:94769
پ

نوه گاندی پیشنهاد اپوزیسیون هند برای ریاست جمهوری را نپذیرفت

نوه مهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند، پس از آن که یک ائتلاف از احزاب مخالف نام او را به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد کرد، گفت که قصد ندارد در رقابت ریاست جمهوری هند حضور داشته باشد. به گزارش گروه بین‌الملل، به نقل از خبرگزاری رویترز، گوپالکریشنا گاندی ۷۷ ساله که نوه مهاتما گاندی […]

نوه مهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند، پس از آن که یک ائتلاف از احزاب مخالف نام او را به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد کرد، گفت که قصد ندارد در رقابت ریاست جمهوری هند حضور داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل، به نقل از خبرگزاری رویترز، گوپالکریشنا گاندی ۷۷ ساله که نوه مهاتما گاندی است، پیشتر یک دیپلمات بوده و بعدا تبدیل به یک سیاستمدار شده است. او اظهار کرد که درخواست یک ائتلاف ۱۷ حزبی برای مطرح کردن نامش به عنوان نامزد این ائتلاف برای ریاست جمهوری را که سمتی عمدتا تشریفاتی در این کشور است، رد کرده است.

گاندی روز دوشنبه (۳۰ خرداد ) در بیانیه‌ای گفت: “من از آنها بسیار سپاسگزارم. اما با بررسی عمیق این موضوع این را میبینم که نامزد ریاست جمهوری مخالفان باید کسی باشد که در کنار وحدت اپوزیسیون، یک اجماع ملی و فضای ملی ایجاد کند.”

قرار است قانونگذاران هندی در سطح ملی و ایالتی در تاریخ ۱۸ ژوئیه در انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید هند رای دهند.

رئیس جمهور هند از اختیاراتی طبق قانون اساسی این کشور برخوردار است، اما عمدتاً به توصیه دولت عمل می‌کند و آن را بیشتر به عنوان یک منصب فرمالیته مطرح می‌کند.

توافق بر سر یک نامزد و انتخاب شدن او به عنوان رئیس جمهور هند، یک پیروزی نمادین برای مخالفان دچار چند دستگی در هند، آن هم پس از هشت سال حکومت حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند به حساب می‌آید.

حزب بهاراتیا جاناتا احتمالاً طی چند روز آینده نامزد خودش را برای این سمت معرفی خواهد کرد و ممکن است دوباره رام نات کوویند، رئیس جمهور فعلی و یکی از اعضای قومیت به حاشیه رانده شده دالیت هند را برای یک دوره دیگر معرفی کند.

گاندی که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ پس از انتصاب توسط حزب حاکم “کنگره”، فرماندار ایالت بنگال غربی بود، در سال ۲۰۱۷ برای سمت معاونت رئیس‌جمهور نامزد شد اما در برابر نامزد حزب بهاراتیا جاناتا شکست خورد.

او که از سمت پدرش نوه مهاتما گاندی، نماد جنبش آزادی هند است، منتقد سرسخت سیاست‌های ملی‌گرایانه هندوی نارندرا مودی است و دولت او را به سرکوب مخالفان در بزرگترین دموکراسی جهان متهم کرده است. گاندی سومین فردی است که پیشنهاد مخالفان برای نامزد شدن از جانب آنها را رد می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید