تهران
کد خبر:72985
پ

ناتو کنار اوکراین ایستاده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، دبیر کل ناتو سه شنبه در گفت‌وگو با وزیر خارجه اوکراین از حمایت این ائتلاف از کی‌یف در دور تازه تنش این کشور با روسیه خبر داد. به نوشته وبگاه «یوکرین تی وی» «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در دیدار با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با حمایت از […]


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، دبیر کل ناتو سه شنبه در گفت‌وگو با وزیر خارجه اوکراین از حمایت این ائتلاف از کی‌یف در دور تازه تنش این کشور با روسیه خبر داد.

به نوشته وبگاه «یوکرین تی وی» «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در دیدار با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با حمایت از کی‌یف، حضور نیروهای روسی در مرز با این کشور را محکوم کرد.

استولنتبرگ گفت: «ما به طور جدی در مورد آخرین تحولات نگران هستیم. در هفته های اخیر روسیه هزاران نیرو را به مرز اوکراین منتقل کرده است. این بزرگترین تمرکز نیروهای روسی از زمان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ است. تجمع قابل توجه نیروهای روسی غیرقابل توجیه است و ما بسیار نگران هستیم.»

استولتنبرگ گفت، روسیه باید جلوی این تجمع نظامی در اطراف اوکراین و اقدام‌های تحریک کننده را متوقف کند. دبیرکل ناتو تأکید کرد که از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و هرگز حضور روسیه در کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی در ادامه گفت:«حمایت ناتو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین پایدار است. ما همچنان از روسیه می‌خواهیم که پشتیبانی از شبه نظامیان در شرق اوکراین را متوقف کرده و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند. ناتو در کنار اوکراین ایستاده است.»

این در حالی است که کاخ سفید نیز سه شنبه شب ۲۴ فروردین به وقت تهران از تماس رئیس جمهور آمریکا با همتای روس خود و اعلام حمایت از اوکراین در جراین این رایزنی خبر داد.

سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بر امنیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، جو بایدن نسبت به تقویت مواضع نظامی روسیه در کریمه و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی و به مسکو توصیه کرده از شدت تنش‌ها بکاهد.

همزمان با تشدید تنش بین مسکو و کی یف، رسانه‌ها از سفر فردا چهارشنبه وزیر دفاع و خارجه آمریکا به بروکسل برای برگزاری نشستی مجازی با وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو ناتو خبر دادند.

سال ۲۰۱۴ دولت روسیه از طریق برگزاری همه‌پرسی، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد که چالش‌هایی را در پی داشت. اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۵ و در قالب نشست نرماندی، در کنار آلمان و فرانسه به توافق رسیدند اما در خاتمه یافتن درگیری‌های مرزی ناموفق بودند.

اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کردند و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه ادعای اوکراین را رد کرده و با هشدار به آمریکا اعلام کردهبه نفع آمریکاست که کشتی‌های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید