تهران
کد خبر:81303
پ

میعانات گازی پارس جنوبی به سبد سوخت نیروگاه‌ها افزوده می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امیدوارم با بهره‌برداری از پروژه مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی تا ابتدای زمستان امسال، مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور برطرف شود.
به گزارش..

میعانات گازی پارس جنوبی به سبد سوخت نیروگاه‌ها افزوده می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امیدوارم با بهره‌برداری از پروژه مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی تا ابتدای زمستان امسال، مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور برطرف شود.

به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، مالک شریعتی نیاسر صبح دیروز (یکشنبه، ۲۸ شهریورماه) در سفر به استان بوشهر از پروژه مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی واقع در شهرستان عسلویه بازدید کرد.

وی در حاشیه این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در اجرای این طرح گفت: واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی افزون بر اینکه ارزش افزوده مطلوبی برای اقتصاد ایران به همراه دارد، زمینه بهره‌مندی از محصول شیرین‌سازی شده این واحد را برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌هایی که در بازه زمانی فصل زمستان با کمبود خوراک روبه‌رو هستند، فراهم می‌کند.

امیدوارم واحد مرکاپتان‌زدایی مهرماه بیاید

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اینکه در این بازدید روند پیشرفت و آماده‌سازی این پروژه بررسی شد، ابراز امیدواری کرد طبق وعده مسئولان، واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی تا آخر مهرماه امسال وارد مرحله راه‌اندازی شود و به رفع خاموشی بعضی از نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان کمک کند.

شریعتی با اشاره به اینکه استفاده از میعانات گازی در ترکیب با گازوئیل (بلندینگ) در سبد سوخت نیروگاه‌ها پیش از این از سوی شرکت مپنا در یکی از نیروگاه‌های کشور به صورت پایلوت اجرا شده است، افزود: تنها چالش پیش روی اجرای این امر، مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی است که امیدواریم با بهره‌برداری به موقع از این طرح، اجرای آن به‌صورت عمده میسر شود.

وی با اشاره به نیاز مصرف روزانه حداقل ۲۲۷ میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه‌های کشور در زمستان امسال گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی در فصل زمستان، کسری سوخت گاز طبیعی در نیروگاه‌ها ممکن است به یک‌سوم کاهش یابد که در این صورت به‌منظور جبران این ناترازی، باید سوخت مایع جایگزین آن شود.

میعانات گازی در سبد سوخت نیروگاه‌ها و رفع دو چالش

عضو کمیسیون انرژی مجلس بهره‌مندی از میعانات گازی در سبد سوخت نیروگاه‌های کشور را سبب رفع دو چالش عمده دانست و اعلام کرد: اگر در یک برنامه بلندمدت میعانات گازی به سبد سوخت نیروگاه‌های کشور افزوده شود، دو چالش عمده برطرف خواهد شد، نخست آنکه برای برداشت حداکثری گاز در فصول سرد سال و عدم امکان ذخیره‌سازی میعانات گازی مشکلی نخواهیم داشت و دوم اینکه کمبود سوخت نیروگاه‌ها از این طریق جبران می‌شود.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این پرسش که کدام‌یک از واحدهای نیروگاهی امکان استفاده از میعانات گازی را دارند، تأکید کرد: نیروگاه‌هایی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با فاصله‌ای حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در نزدیکی پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی مستقر هستند، بدین ترتیب این واحدهای نیروگاهی می‌توانند با خط لوله، سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند که البته این موضوع هم نیازمند محاسبات فنی و برآورد هزینه‌های اقتصادی است و اگر این نیروگاه‌ها بتوانند بخشی از سوخت مورد نیاز خود را از طریق میعانات گازی تأمین کنند، وزارت نفت می‌تواند گازوئیل را به دیگر نیروگاه‌های سراسر کشور اختصاص دهد.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود بر ضرورت ساخت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی بیشتر تأکید کرد و گفت: در زمستان پارسال کشور به‌دلیل نبود سوخت کافی نیروگاه‌ها دچار خاموشی شدند، امیدواریم با تدابیری که امسال اندیشیده شده است، شاهد تکرار مشکلات پارسال نباشیم.

منبع اصلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید