تهران
کد خبر:70007
پ

موج جدید تورم با افزایش یارانه نقدی/ حقوق‌بگیران و کارگران قربانیان بودجه تورمی

گروه اقتصادی خبرگزاری، بحث افزایش یارانه نقدی یکی از موضوعاتی است که مجلس از آن به عنوان راهکاری برای حمایت از معیشت مردم در وضعیت گرانی و تورم به وجود آمده دنبال می‌کند، با اینکه در نگاه اول حمایت از مردم بخصوص قشر آسیب پذیر امر نیکویی است، اما موضوع اصلی تاثیرات اقتصادی این موضوع […]


گروه اقتصادی خبرگزاری، بحث افزایش یارانه نقدی یکی از موضوعاتی است که مجلس از آن به عنوان راهکاری برای حمایت از معیشت مردم در وضعیت گرانی و تورم به وجود آمده دنبال می‌کند، با اینکه در نگاه اول حمایت از مردم بخصوص قشر آسیب پذیر امر نیکویی است، اما موضوع اصلی تاثیرات اقتصادی این موضوع بر زندگی اقشاری است که قصد حمایت از آن‌ها می‌رود، اینکه واقعا با اعطای یارانه نقدی سفره خالی دهک‌های زیر خط فقر پر می‌شود یا خیر موضوعی است که با مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در میان گذاشتیم، نظرات این مدرس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید.

عزتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تورم ناشی از کسری بودجه گفت: یکی از مواردی که در بودجه و کسری بودجه اقتصاد و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد موضوع تورمی است که از این محل بر مردم تحمیل می‌شود از این جهت واقعی کردن و انقباضی کردن بودجه موضوع بسیار مهمی است که مجلس باید توجه ویژه‌ای بدان داشته باشد.

وی درباره اینکه نباید با روش‌های دیگری بار تورم بیشتری را به مردم تحمیل کرد گفت: هر چه قدر بودجه غیر واقعی‌تر نوشته شود یعنی بار تورمی بیشتری به مردم تحمیل می‌شود. یکی از مواردی که می‌تواند بار تورمی بودن بودجه را بیشتر کند موضوع افزایش یارانه‌های نقدی است هر چند به جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه و با نیت خیرخواهانه مورد توجه قرار گرفته باشد، اما چون نتیجه آن تورم بیشتر وتحمیل فشار اقتصادی بیشتر به مردم بخصوص طبقات ضعیف جامعه است چنین موضوعاتی در بودجه نباید تصویب و اجرایی شود.

عزتی دراین باره توضیح داد: قرار است مثلا از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا طبقات بسیار ضعیف نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه شود این موضوع نزدیک به ۲۰ درصد به بودجه فشار وارد می‌کند یعنی ۲۰ درصد تورم به تورم کنونی می‌افزاید. با افزایش یارانه‌های نقدی که درآمد‌های آن مشخص نیست و از طریق استقراض تامین می‌شود به این معناست که فقط ۲۰ درصد از طریق بودجه فشار تورمی به مردم اضافه می‌کنیم یعنی ۲۰ درصد درآمد‌های همه مردم کاهش داده می‌شود. با این حساب می‌توان گفت رقم تورم در سال آینده به مراتب بیشتر از رقم امسال خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تورم گروه‌های با درآمد ثابت یا فاقد درآمد مناسب را تحت فشار قرار می‌دهد تصریح نمود: به هر حال با بودجه ریزی تورمی دولت و با تاکید براعطای یارانه نقدی به مردم بیش از اینکه به مردم کمک شده باشد حقوق بگیران، صاحبان درآمد‌های ثابت و از همه بدتر بیکاران وکسانی که درآمد ثابتی هم ندارند تحت شدیدترین فشار‌های تورمی قرار می‌گیرند. با اینکه عنوان می‌شود که بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به گروه‌های مختلف جامعه یارانه داده می‌شود، درظاهر حرف دهان پرکنی برای نشان دادن حمایت از مردم است، اما با بررسی اقتصادی این موضوع مشخص می‌شود که با اعطای ۵۰ هزار تومان یارانه نقدی به کارگری که حقوق کارگری دریافت می‌کند یعنی کمتر از ۵ درصد حقوق رسمی وی به او کمک یارانه‌ای شده است در حالی که باید تبعات ۳۰ درصد تورم تحمیلی را با نان شب خود پس بدهد، بنابراین درازای ۳۰ درصد تورم، حمایت بین ۳ تا ۵ درصدی به هیچ وجه به درد نمی‌خورد و به زیان کارگران و طبقه پایین جامعه تمام می‌شود. اگر هم و غم دولت و مجلس کاهش تورم است باید تورم را با راهکار‌های درست در بودجه به حداقل برسانند چرا که با کاهش تورم به طبقات کم درآمد جامعه کمک می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از انبساطی کردن بودجه توسط مجلس گفت: نمایندگان مجلس به بودجه تورمی و غیر واقعی گلایه‌های زیادی داشتند جای تعجب است که چرا خود آن‌ها نزدیک به ۲۰ درصد بار هزینه‌ای بودجه سال آینده را افزایش دادند؟ افزایش یارانه‌های نقدی گرچه با اهداف خیرخواهانه است، اما نباید به همه مردم تعلق بگیرد و مجلس به دلیل تورمی بودن آن باید از این موضوع بگذرد چرا که در غیر این صورت برای تامین بودجه یارانه‌ها راهی جز استقراض از بانک مرکزی باقی نمی‌ماند یعنی مردم در دو صورت تحت فشار قرار می‌گیرند، هم تورم ناشی از خود بودجه و هم تورم ناشی از استقراضی که برای ۵۰ هزار تومان یارانه به آن‌ها داده می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: به هر حال افزایش حجم پایه پولی به هیچ وجه مطلوب اقتصاد کشور نیست و نباید این موضوع تشدید شود. از مجلس و دولت انتظار می‌رود در شرایط کنونی اقتصادی کشور بودجه و اتکا به درآمد‌های ناپایدار را کاهش دهد تا بتوان از طبقات کم درآمد حمایت کرد، در غیر این صورت به نام حمایت از معیشت مردم و افزایش یارانه نقدی تنها چیزی که در ابتدای امر از آن‌ها گرفته می‌شود همین معیشت حداقلی است که به هیچ وجه به صلاح کشور نیست لذا انتظار می‌رود مجلس ودولت با استفاده از نظر کارشناسان متخصص اقتصادی موضوعی به نام تورم و افزایش تورم را با راهکار‌های غیر کارشناسی و پوپولیستی دامن نزنند که به هیچ وجه به صلاح امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور و مردم نیست.
منبع:خبرگزاری دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید