تهران
کد خبر:75825
پ

قطر/ بازگشت دمشق به اتحادیه عرب نیازمند درنگ بیشتر است

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر خواستار درنگ بیشتر برای مشخص شدن اوضاع برای تصمیم‌گیری قطعی درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد. به گزارش خبرگزاری، به نقل از میدل ایست نیوز، «لولوه الخاطر»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر خواستار درنگ بیشتر برای مشخص شدن اوضاع برای تصمیم‌گیری قطعی درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد. […]


سخنگوی وزارت امور خارجه قطر خواستار درنگ بیشتر برای مشخص شدن اوضاع برای تصمیم‌گیری قطعی درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

به گزارش خبرگزاری، به نقل از میدل ایست نیوز، «لولوه الخاطر»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر خواستار درنگ بیشتر برای مشخص شدن اوضاع برای تصمیم‌گیری قطعی درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

الخاطر در گفت‌وگو با روزنامه «کومرسانت»، روسیه در پاسخ به سوالی درخصوص امکان تغییر موضع قطر در قبال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: باید کمی منتظر ماند و تحولات آتی را دید، ما معتقدیم که باید انتقال عادلانه قدرت در این کشور صورت بگیرد.

وی افزود: هنوز میلیون‌ها سوری پناهنده هستند، باید حق بازگشت آنها تضمین شود اما در این باره سوالات بسیاری وجود دارد: چگونه این امر محقق خواهد شد؟ آیا این افراد پس از بازگشت با پیگیرد قضایی رو به رو خواهند شد؟ وضعیت بسیار دشوار است، خیزش مردم در سوریه تبدیل به جنگ داخلی شد و حل و فصل وضعیت موجود امری زمانبر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی قطر درخصوص نتایح انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه گفت: پرسش‌های بسیاری درخصوص برگزاری انتخابات وجود دارد و اینکه آیا همه مردم سوریه امکان مشارکت در این انتخابات را داشتند؟ موضوع تنها درخصوص به رسمیت شناخته شدن این انتخابات توسط قطر نیست بلکه مساله این است که آیا خود مردم سوریه نتایج این انتخابات را به رسمیت خواهند شناخت؟ ما از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و رصد می کنیم که در این باره در درون جامعه سوریه چنددستگی وجود دارد.

الخاطر در ادامه به نقش میانجیگری قطر میان آمریکا و ایران پرداخت و گفت: این امر برخی مواقع اتفاق می‌افتد به ویژه در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی و اوایل ۲۰۲۰ هنگامی که به سفارت آمریکا در بغداد حمله شد در آن زمان، منطقه در آستانه جنگ بود و قطر با همکاری دو طرف برای کاهش سطح تنش تلاش کرد، در این میان، چند کشور دیگر که منافع مشابهی داشتند، از جمله عراق نیز در این زمینه فعالیت کرد.

علیرغم اختلاف نظر روسیه و قطر درخصوص آینده نظام سیاسی سوریه اما مسکو و دوحه به همکاری و هماهنگی درخصوص پرونده سوریه ادامه می‌دهند و از جمله شاخص‌های این همکاری می‌توان به سفر اخیر «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه به دوحه و دیدار و گفت‌وگو با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، همتای قطری و «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای اشاره کرد که منجر به توافق به ارائه کمک‌های انسانی به سوریه شد.

منبع:خبرگزاری ایسنا

کلیدواژه : قطر،سوريه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید