تهران
کد خبر:28270
پ

دومین مدرسه تابستانهٔ مسوولیت اجتماعی شرکتی با حضور مدیران و کارشناسان شرکت‌ها و سمن‌ها درحال اجراست…

دومین مدرسه تابستانه مسوولیت اجتماعی شرکتی با مشارکت شرکت مشاوره مدیریت مپنا و انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی‌شریف و همراهی فدراسیون صنعت نفت ایران، مؤسسه مطالعاتی حامیان فردا، مرکز پیام رعد، مؤسسه آوای سبز داربُن، دستادست، مرکز طراحی اسپیرال و تیکِ نیک با رویکرد خلق ارزش مشترک برگزار می‌شود. مسوولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) مفهوم […]

دومین مدرسه تابستانه مسوولیت اجتماعی شرکتی با مشارکت شرکت مشاوره مدیریت مپنا و انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی‌شریف و همراهی فدراسیون صنعت نفت ایران، مؤسسه مطالعاتی حامیان فردا، مرکز پیام رعد، مؤسسه آوای سبز داربُن، دستادست، مرکز طراحی اسپیرال و تیکِ نیک با رویکرد خلق ارزش مشترک برگزار می‌شود.

مسوولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) مفهوم مدیریتی نوینی است که در سال‌های اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. تمرکز این مفهوم بر تغییر رویه کسب‌ وکارها از رویکردی صرفا اقتصادی و سودگرایانه، به نگاهی آینده‌نگر، ذینفع‌محور و پاسخ‌گو است. رویکردی که معتقد است پذیرفتن مسوولیت برای حل مسایل اجتماعی و محیط ‌زیستی در کنار توجه به ماهیت فعالیت‌های اقتصادی و سودمحور، تضمین‌کننده کسب ‌وکار و تجارتی موفق در بلندمدت است.

در بین مکاتب مختلفی که در این حوزه مطرح شده، «خلق ارزش مشترک» رویکردی است که توسط مایکل پورتر، استاد دانشگاه هاروارد مطرح شده است. پورتر معتقد است که اگر شرکت‌ها طوری ارزش اقتصادی خلق کنند که به چالش‌های جامعه هم رسیدگی شود، ارزش مشترکی خلق شده است.

۱- در اولین جلسه مفاهیم مسوولیت اجتماعی شرکتی، شهروندی شرکتی و مسوولیت‌پذیری شرکتی تعریف و بررسی می‌شوند و ارتباط بین مسوولیت اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب ‌وکار تبیین می‌شود.

۲- دومین جلسه به بررسی تاریخی CSR اختصاص دارد و مدل‌های مطرح در این حوزه معرفی خواهند شد. علاوه بر این‌ها در این جلسه دلایل ورود شرکت‌ها به فعالیت‌های مسوولیت اجتماعی تشریح می‌شود.

۳- تمرکز جلسه سوم بر این است که مدیران شرکت‌ها چگونه باید موضوع اجتماعی مختص خود را برای ورود به مقوله مسوولیت‌های اجتماعی انتخاب کنند و از سوی دیگر مدیران سمن‌ها چگونه باید پیشنهادهای همکاری خود با شرکت‌ها را تدارک ببینند.

۴ –در جلسه چهارم به‌طور ویژه با کسب ‌وکارهای اجتماعی، به‌عنوان گونه‌ای جدید از مدل‌های کسب‌وکاری، آشنا خواهیم شد. در این جلسه چند نفر از بنیان‌گذاران کسب‌ وکارهای اجتماعی مهمان دوره خواهند بود و تجربه خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک خواهند گذاشت.

۵- جلسه پایانی دوره هم مروری است بر تجربیات شرکت‌های پیشرو ایرانی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی. در این جلسه به مقوله گزارش‌دهی به‌ عنوان مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام در حوزهٔ مسئولیت اجتماعی شرکتی هم خواهیم پرداخت.

ساختار دوره به‌گونه‌ای طراحی شده که نیم‌ساعت پایانی هر جلسه به بحث و بررسی درباره یک نمونه از اقدامات مسوولیت اجتماعی شرکتی اختصاص خواهد داشت. شرکت‌های مورد بررسی گوگل، یونیلیور، کوکاکولا و پپسی، سامسونگ و Whole Foods Market خواهند بود.

حسین توحیدی مدرس این دوره، مدیر کمپین روز کار داوطلبانه در مرکز ترویج حاکمیت و مس,ولیت شرکتی بوده و با مپنا، بانک ملت، همراه اول و کارگزاری بانک کشاورزی در حوزهٔ CSR همکاری‌هایی داشته است.

محمدعلی امینی٬ دانش‌آموختهٔ مدیریت مهندسی از دانشگاه میسوری و عضو انجمن مدیریت پروژهٔ آمریکا، با سابقهٔ همکاری در مپنا، تایدواتر و آذرآب، تجربیات شرکت‌های برتر را ارائه می‌کند.

ایثار خدادادی، مشاور و مدرس در سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، روانشناسی صنعتی‌سازمانی و مدیریت سمن‌ها، از چالش‌های خیریه‌ها و سمن‌ها و دلایل عقیم‌ماندن فعالیت‌هایشان خواهد گفت.

علیجاه شهربانویی، مشاور تبلیغات و برندسازی، کمپین محیط‌زیستی سامسونگ با نام «یادگاری تو به زمین» را واکاوی و تحلیل خواهد کرد.

روناک یاریان، مس,ول برنامه‌ریزی و پایش منابع انسانی سایپا و مترجم استاندارد پاسخ‌گویی اجتماعی، ابعاد SA8000 را تشریح خواهد کرد.

اردشیرمنصوری، معلم فلسفه و اخلاق، و عضو هیات‌مدیره انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، مفهوم مسوولیت‌پذیری را توضیح خواهند داد.

عطیه دخانچى، دانشجوى دکتراى مدیریت فناورى اطلاعات و بنیان‌گذار استارتاپ تیکِ‌نیک از تحولات سمن‌ها و خیریه‌ها در عصر دیجیتال و شکل‌گیرى سبک جدیدى از استارتاپ‌هاى اجتماعى خواهد گفت.

نعیمه وحیدمقدم، مدیرعامل مرکز پیام رعد (با هدف اشتغال‌زایی برای معلولین)، از تجربهٔ خود در کارآفرینی اجتماعی و چالش‌های شکل‌گیری کسب‌وکارهای مأموریت‌گرا خواهد گفت.

محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست و مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از مسوولیت‌های شرکت‌ها در قبال سیارهٔ زمین می‌گوید.

 

«مسوولیت اجتماعی شرکتی» مفهوم مدیریتی نوینی است که حدود ده سال از ورودش به شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی می‌گذرد. در این سال‌ها برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها جسته‌گریخته به آن پرداخته‌اند. مدیران هم در بعضی از سخنرانی‌هایشان به اهمیت آن اشاره کرده‌اند. این پرداختن‌ها گه‌گاه درست و اغلب بدون داشتن درکی کامل از مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکتی و فلسفه و چرایی آن بوده است. حتی نهادها و شرکت‌هایی که خواسته‌اند در راستای ترویج این مقوله گام‌هایی بردارند، باز دقیقا نمی‌دانسته‌اند که دنبال چه چیزی هستند و غایت‌شان از حرکت در این مسیر چیست.

به عبارت دیگر می‌توان گفت، مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکتی که مانند اکثر مفاهیم مدیریتی از بستر شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته وارد ایران شده، به‌خوبی تبیین و تدقیق نشده و به‌صورت یک ابهام مدیریتی باقی مانده است. برای مثال اکثر مدیران از CSR مفهومی خیرخواهانه و عام‌المنفعه در ذهن دارند، در حالی که چنین اقداماتی بخش کوچکی از حیطهٔ مفهومی گستردهٔ CSR است.

در هر حال، نگرانی این است که این مفهومِ مفید و اخلاقی که در صورت صحیح اجرا شدن، این قابلیت را دارد که بخشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی کشورمان را حل کند و حتی در مواردی رقابت‌پذیری شرکت‌های‌مان در بازارهای جهانی را افزایش دهد، با درک نادرست، مانند سایر مفاهیم مدیریتی به مُد تبدیل شده و در بازه‌ای کوتاه، پس از پنج یا ده سال، به دلیل ثمربخش نبودن، کنار گذاشته شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید