تهران
کد خبر:68922
پ

راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم است

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس گفت: راه‌اندازی پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم و گشایش اعتبار برای اجرای این طرح حاصل برجام است.
به گزارش خبرنگار شانا، جعفر ربیعی صبح امروز (پنجشنبه، دوم بهمن..

راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم است

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس گفت: راه‌اندازی پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم و گشایش اعتبار برای اجرای این طرح حاصل برجام است.

جعفر ربیعی صبح امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از جمله طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار کرد: خوشبختانه در آستانه چهل‌‍ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در سال جهش تولید موفق شدیم یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نفت را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به گشایش طرح‌های پتروشیمی‌ لردگان، ایلام و طرح سولفات آمونیوم پتروشیمی ارومیه ازسوی هلدینگ خلیج فارس ظرف دو ماه گذشته افزود: امروز با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، رقم سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلج فارس در سال ۹۹ از مرز ۵ میلیارد دلار عبور کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه امروز در نقطه‌ای قرار داریم که توان اجرای پروژه‌های بزرگ ازسوی بخش غیردولتی فراهم است، تصریح کرد: همانطور که گفته شد زمانی که این پروژه از بخش دولتی در اواخر سال ۹۴ به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشت اما امروز ما در جایگاهی قرار داریم که وارد فاز بهره‌برداری از این پروژه شدیم و خوشبختانه حدود پنج محموله از فرآورده‌های پالایشگاه صادر شده است و ارز حاصل از آن وارد کشور می‌شود ضمن اینکه بعضی از محصولات این پروژه در اختیار پتروشیمی‌های ماهشهر و ایلام قرار گرفته است.

ربیعی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ثابت کرده است می‌تواند برای تامین زنجیره ارزش خود وارد بخش بالادست شود و در اینجا لازم است از اعتماد وزارت نفت که امکان سرمایه‌گذاری و حضور فعال صنعت پتروشیمی در بخش بالادست را فراهم کرد قدردانی کنم.

وی در ادامه به ضرورت استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یادآور شد: هلدینگ خلیج فارس در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرده است که از این مبلغ، رقم ۲.۲ میلیارد دلار آن از صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها تامین شده است که خوشبختانه صندوق توسعه ملی بی‌شک واقف و مطمئن است که صنعت پتروشیمی جزو صنایع بسیار موفق و درآمدزا به شمار می‌آید و هزینه‌کرد پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بازمی‌گردد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: هم‌اکنون همکاران ما در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس مشغول اجرای جمع‌آوری گازهای فلر هستند که حجم سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح، رقمی بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار بوده است که امیدواریم همچنان پشتیبانی صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها از جمله بانک‌های سپه، تجارت، ملت، پارسیان و صنعت‌ومعدن را در کنار خود داشته باشیم البته نوید پرداخت تسهیلات لازم برای اجرای این پروژه ازسوی صندوق توسعه ملی به ما داده شده است که امیدواریم این تسهیلات هرچه سریعتر به دست ما برسد.

ربیعی با اشاره به آثار برجام در راه‌اندازی پروژه پالایشی گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ درست زمانی که گشایشی از قبال برجام حاصل شد ما این پروژه را با قوت آغاز کردیم که به جرات می‌توان گفت که گشایش اعتبار برای اجرای این پروژه حاصل برجام و راه‌اندازی آن حاصل تحریم است، به این معنا که ما بعد برجام هم گشایش رو داشتیم و هم سال‌های سخت تحریم را پشت سرگذاشتیم.

وی تصیرح کرد: امروز آنهایی که صنعت پتروشمی و هلدینگ خلیج فارس را تحریم کردند با ذلت دفتر کار خود را ترک کردند اما همچنان ملت ما، جوانان و مدیران محکم و استوار و سربلند ایستادند و برای ایران عزیر افتخارآفرینی می‌کنند که خدا را از این بابت شاکریم.

منبع اصلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید