تهران
کد خبر:66704
پ

دولت نیازمند بورس است / عرضه اوراق سلف نفتی و قیمت دلار چه تاثیری بر آینده‌ی بازار سرمایه خواهد داشت؟

گروه اقتصادی خبرگزاری، امسال دولت وعده یک گشایش اقتصادی به مردم داد. گمانه زنی‌های زیادی دراین باره از کاهش نرخ دلار تا تسهیل ورود ارز به کشور انجام شد تا درنهایت مشخص شد دولت بر آن است تا نفت خام را در قالب اوراق با سررسید‌های میان مدت به مردم بفروشد. این موضوع از سوی […]


گروه اقتصادی خبرگزاری، امسال دولت وعده یک گشایش اقتصادی به مردم داد. گمانه زنی‌های زیادی دراین باره از کاهش نرخ دلار تا تسهیل ورود ارز به کشور انجام شد تا درنهایت مشخص شد دولت بر آن است تا نفت خام را در قالب اوراق با سررسید‌های میان مدت به مردم بفروشد. این موضوع از سوی مجلس و بسیاری از کارشناسان و شورای سران قوا رد شد چرا که ابهامات زیادی داشت. با اینکه اوراق سلف نفتی یک بار در سال جاری رد شده، اما دولت یک بار دیگر این موضوع را برای تامین بخشی از بودجه جاری سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه جانمایی کرده است. فروش اوراق سلف نفتی با واکنش‌های مختلفی از سوی فعالان اقتصادی بخصوص فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. قاسم صادقی؛ کارشناس بازار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، نظرات خود را دراین خصوص و تاثیرات فروش اوراق و کسری بودجه ارائه داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

صادقی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص لایحه بودجه ١۴٠٠ و فروش اوراق سلف گفت: از زمانی که بحث عرضه اوراق سلف نفتی در سال جاری و در لایحه بودجه ١۴٠٠ مطرح شده ذهنیتی به وجود آمده که اگر اوراق سلف نفتی به صورت گسترده عرضه شود ممکن است بخش زیادی از نقدینگی به این سمت حرکت کند، لذا این نگرانی وجود دارد که شاید به دلیل عرضه و انتشار اوراق سلف نفتی نقدینگی از بازار سهام خارج شود لذا بازار سرمایه با کاهش نقدینگی مواجه شود.

وی دراین باره افزود: بنده بر این باورم با توجه به کسری بودجه، دولت بعدی و دولت آقای روحانی نیازمند به بازار سهام هستند، حتی اگر یک چهارم درآمد از سمت اوراق سلف نفتی باشد باز هم دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود لذا تامین بخش قابل توجهی از کسری بودجه از محل فروش اوراق دولتی و همچنین سرمایه گذاری در بعضی از نهاد‌های مالی در بورس تامین می‌شود، از این رو برخلاف اظهار نظر‌هایی که انتشار اوراق سلف نفتی را به ضرر بورس می‌دانند بنده بر این باورم که بورس آینده نامطلوبی نخواهد داشت.

کارشناس بورس خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد مباحثی که در خصوص تاثیرات نامطلوب عرضه اوراق سلف نفتی عنوان می‌شود بیشتر مباحث ذهنی و روانی است، یعنی آنقدری که بعضا گفته می‌شود نمی‌تواند تاثیر منفی بر روند بورس به جا بگذارد. یعنی عملاً در بلندمدت بی‌تأثیر خواهد بود. در واقع آنقدر در کشور نقدینگی وجود دارد که نمی‌تواند بازار سرمایه را دچار خلل چندانی کند.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این موضوع که دولت به دلیل تامین کسری بودجه نیازمند بورس است تصریح کرد: در مورد اینکه دولت اوراقی را در بورس عرضه کند به احتمال زیاد شاهد چنین موضوعی خواهیم بود چرا که کسری بودجه به حدی است که دولت را مجبور خواهد کرد تا به بازار سرمایه توجه زیادی داشته باشند و گرنه دوباره ممکن است بازی‌های دلاری و افزایش نرخ دلار برای تامین کسری بودجه دولت آغاز شود.

صادقی درخصوص تاثیر ارز بر روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده گفت: در مورد افزایش نرخ دلار و اینکه آیا ممکن است دلار روند کاهشی را به سمت افزایشی مجددأ طی کند می‌توان گفت با انتشار اخبار برجامی به نظر می‌آید بازی‌های دلار خیلی ادامه پیدا نکند، به این معنی که دلار عملا در رنج قیمتی ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان ثابت شود و عملاً تا چند ماه آینده شاهد نوسان بیشتری در این مورد نباشیم. از سوی دیگر حتی اگر هم به صورت هیجانی نوسانی در بورس اتفاق بیفتد در نهایت واکنشی که بازار سرمایه در بلندمدت نشان خواهد داد واکنش مثبت است به این دلیل که هر موقع در طول تاریخ در بحث برجام و در توافق‌ها بازار را رصد کردیم در بیشتر اوقات بازار ریزشی بوده است، مردم همواره چنین ذهنیتی داشتند که نرخ دلار کاهش می‌یابد و، چون بازار بورس با دلار همبستگی خاصی خواهد داشت و ارزشمندی شرکت‌ها و دارایی هایشان بر اثر ریزش بازار دچار ریزش می‌شود، اما در اصلاح صورت گرفته شاهد بودیم این اتفاق برعکس شد، لذا باید جبران شود، ضمن اینکه بازار هم اکنون هم در حال جبران است تا به قیمت دلار برسد.

وی در خصوص مسائل سیاسی در بورس عنوان کرد: تاثیر ایجاد مشکلات در برجام می‌تواند اتفاقاً به بازار سرمایه دید مثبت تری بدهد و خود برجام و ادامه آن می‌تواند بازار را در یک برهه‌ای دچار رکود کند، نه رکود به شکل گسترده. بلکه صعود آنچنانی نداشته باشد تا در یک برهه‌ای رنج بزند.

صادقی راهکار ایجاد علاقه در بین مردم برای سرمایه گذاری در بورس را اینگونه بیان کرد: در مورد افزایش رغبت سرمایه گذاران کشور و مردم به بورس و اینکه روند علاقمندی به سرمایه گذاری در بورس ادامه بیابد می‌توان گفت افزایش دانش بورسی بهترین کار ممکن است، چرا که شرکت‌های بورسی در قیمت‌های جذابی معامله می‌شوند لذا می‌توان با افزایش آگاهی مردم به این موضوع دست پیدا کرد.

وی در این باره افزود: راهکار‌های دیگری هم برای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه وجود دارد که می‌تواند بازار سرمایه را جذابتر کند که یکی از مهمترین این راهکار‌ها این است که هیچ دخالت دستوری در بازار انجام نگیرد یعنی دخالت مستقیمی صورت داده نشود و قیمت گذاری دولتی در مورد محصولات شرکت‌های بورسی منتفی شو، اگر این اتفاق بیفتد قطعا بازار راه خود را طی می‌کند و مشکلی به وجود نمی‌آید.
منبع: دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید