تهران
کد خبر:68252
پ

درخواست مقام پیشین قطر برای گفت وگوی کشورهای عربی خلیج فارس با ایران

به گزارش بین الملل خبرگزاری، نخست وزیر اسبق قطر در توییتی نوشت: پیشتر هنگام تشدید تنش آمریکا در زمان دولت ترامپ گفتم که بازکردن گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] می‌تواند نتایج مهمی برای منطقه رقم بزند؛ چرا که این گفت‌وگو شاید به تنش در منطقه پایان دهد و اعتماد بین […]


به گزارش بین الملل خبرگزاری، نخست وزیر اسبق قطر در توییتی نوشت: پیشتر هنگام تشدید تنش آمریکا در زمان دولت ترامپ گفتم که بازکردن گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] می‌تواند نتایج مهمی برای منطقه رقم بزند؛ چرا که این گفت‌وگو شاید به تنش در منطقه پایان دهد و اعتماد بین دو سوی خلیج [فارس] را تقویت کند.
بن جاسم در توییتی دیگر نوشت: امروز بعد از پایان تنش بین کشورهای عضو شورای همکاری و رسیدن دولت جدید به کاخ سفید من بار دیگر معتقدم فرصت برای این گفت‌وگو همچنان پابرجاست. توصیه می‌کنم این فرصت مغتنم شمرده شود و بر روی تنش فعلی میان آمریکا و ایران به ویژه با وجود دولت بایدن حساب باز نکنند. ما به تهیه یک برنامه در همه سطوح بدون تکیه به شرط‌بندی بی‌حساب و کتاب نیاز داریم.
وی در پایان نوشت: ما نباید در آغاز این گفت‌وگو تردید کنیم؛ زیرا این گفت‌وگو به حل تنش‌های زیاد در اطراف ما کمک خواهد کرد. ما می دانیم که دیدگاه‌های مختلفی میان ما و ایران در خصوص مسائل مختلف وجود دارد؛ ولی این مسأله نیاید مانع از انجام گفت‌وگو با ایران شود؛ چرا که ما با کشورهایی همکاری داریم که در بسیاری از چیزها با آن‌ها هم‌رأی نیستیم.
چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا این شورا، سه شنبه هفته گذشته (۹۹٫۱۰٫۱۶) به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر “العُلا” در عربستان برگزار شد.
در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی، «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر قطر حضور داشتند.
در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.
عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.
این چهار کشور در این سال ها تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بسته بودند.
منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید