تهران
کد خبر:67618
پ

درخواست دبیر کل سازمان برای تشکیل کمیته نظارت بر آتش‌بس لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۱) خواستار تشکیل کمیته‌ای به منظور نظارت بر توافق آتش‌بس در لیبی شد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، گوترش با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، پیشنهاد داد گروهی بین‌المللی شامل مسئولان غیرنظامی و نظامی سابق از گروه‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه‌های آفریقا، اروپا […]


به گزارش گروه بین‌الملل، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۱) خواستار تشکیل کمیته‌ای به منظور نظارت بر توافق آتش‌بس در لیبی شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گوترش با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، پیشنهاد داد گروهی بین‌المللی شامل مسئولان غیرنظامی و نظامی سابق از گروه‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه‌های آفریقا، اروپا و عرب با هدف نظارت بر آتش‌بس در لیبی تشکیل شود.

وی در این نامه گفت طرفین درگیر در لیبی که در تاریخ ۲۳ اکتبر به توافقی برای آتش‌بس در نشست ژنو رسیدند، می‌خواهند از نیروهای خارجی مسلح دوری کنند.

دبیر کل سازمان ملل نوشت: «از تمام ذی‌نفعان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهم که به بندهای توافق آتش‌بس پایبند باشند و از اجرای بدون وقفه آن اطمینان حاصل کنند. تمام اعضا [سازمان ملل] و سازمان‌های منطقه‌ای را به حمایت از عملیاتی‌سازی مکانیسم آتش‌بس تشویق می‌کنم که شامل ارائه نظارت‌های انفرادی تحت سرپرستی سازمان ملل می‌شود».

وی همچنین خواستار رعایت محدودیت و تحریم تسلیحاتی لیبی از سوی تمام طرف‌ها شود.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال است که بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. آنها پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، گوترش همچنین انفجارهای روز چهارشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۰) در فرودگاه عدن واقع در یمن را محکوم کرد.

بعد از ظهر چهارشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۰) بود که دقایقی بعد از ورود اعضای کابینه جدید دولت مستعفی یمن به فرودگاه یمن، چند انفجار در این فرودگاه رخ داد.
منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید