تهران
کد خبر:58667
پ

درآمد ۱۰۰ ساله فروش نفت ایران چقدر بوده؟/فروش ۱۳۲ میلیارددلاری در ۶۷ سال

تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۰، معادل ۶۸٫۷۷ میلیارد بشکه بوده است که بر این اساس بیش از ۱۰۷۹ میلیارد دلار عاید کشور شده است. طبق آمار مجموع تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۳۲ معادل ۲٫۳ میلیارد بشکه بود که با فروش هر بشکه ۲۳ سنت درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری را […]

تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۰، معادل ۶۸٫۷۷ میلیارد بشکه بوده است که بر این اساس بیش از ۱۰۷۹ میلیارد دلار عاید کشور شده است.

اخبار فروش نفت - آخرین و جدیدترین خبر های فروش نفت

طبق آمار مجموع تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۳۲ معادل ۲٫۳ میلیارد بشکه بود که با فروش هر بشکه ۲۳ سنت درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری را طی ۴۰ سال برای کشور در پی داشته است.

در طول ۱۷ سال بعد درآمدهای نفتی ایران ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۵۰، ۱۱٫۵ میلیارد بشکه نفت خام تولید شد که با افزایش قیمت نفت به ۱٫۴ دلار برای هر بشکه ۱۴٫۵ میلیارد دلار برای ایران ارز آوری داشت.

با افزایش قیمت نفت درآمدهای ایران نیز رشد چشمگیری داشت به طوری که رسیدن نفت به ۸٫۸ دلار، درآمد ایران تنها در هفت سال (۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷) را به ۱۱۶٫۵ میلیارد دلار رسید. البته افزایش درآمد ارزی کشور تنها ناشی از قیمت نفت نبود بلکه افزایش تولید نفت خام هم در این زمینه تاثیر داشت. به طوری که در بین سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷، ۱۴٫۲ میلیارد بشکه نفت خام تولید شد.

به این ترتیب از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۵۷ یعنی سال‌های پیش از انقلاب (۶۷ سال) کل درآمد ایران حاصل از نفت حدود ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است.

البته تولید نفت با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی کاهش محسوسی داشت اما به دلیل فروش هر بشکه نفت خام به ۲۵ دلار، این امر باعث نشد که درآمدهای نفتی کاهش یابد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ در مجموع ۹٫۷ میلیارد بشکه نفت خام برداشت شد که ۱۵۰ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشت.

در طول ۱۰ سال بعد اگر چه تولید نفت خام از ۹٫۷ میلیارد به ۱۳٫۹ میلیارد رسید اما با سقوط قیمت نفت خام به ۱۶ دلار کاهش درآمدها نفتی را در پی داشت. در بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ تنها ۱۵۰ میلیارد دلار نصیب کشور شد.

درطول پنج سال بعد هر بشکه نفت خام ۲۹ دلار معاوضه شد. در این مدت (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳) هفت میلیارد بشکه نفت خام از ذخایر کشور برداشت شد که حاصل آن واریز ۱۳۰ میلیارد دلار به خزانه کشور بود.

بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ نیز به لطف افزایش قیمت نفت بیشترین درآمد نفتی برای کشور محقق شد. در این سال‌ها ۱۰٫۲ میلیارد بشکه با متوسط قیمت ۸۷ دلار به فروش رفت که نتیجه آن کسب ۵۱۱ میلیارد دلار بود.

منبع
خبر آنلاین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید