تهران
کد خبر:61141
پ

جزئیات و علت تغییر سرمایه‌گذار راه‌آهن شلمچه_بصره اعلام شد

معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه بصره و واگذاری اجرای این پروژه به یک بخش خصوصی خبر داد و گفت: با تغییر سرمایه گذار مسلماً سریع‌تر و بهتر می‌توانیم این پروژه را تمام کنیم که بازه […]


معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه بصره و واگذاری اجرای این پروژه به یک بخش خصوصی خبر داد و گفت: با تغییر سرمایه گذار مسلماً سریع‌تر و بهتر می‌توانیم این پروژه را تمام کنیم که بازه زمانی پیش بینی شده برای آن دو ساله است.

به گزارش خبرگزاری، احداث خط ریلی شلمچه_ بصره که در سال‌های گذشته قرار بود توسط بنیاد مستضعفان و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بنیاد راه‌اندازی شود با مصوبه اخیر هیئت دولت با تغییراتی مواجه شده و سرمایه‌گذار آن تغییر کرد.

عباس خطیبی _ معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل_ در این باره به خبرگزاری گفت: از آنجا که سرمایه گذار جدید یک شرکت بخش خصوصی است که پیشنهادات بهتری برای انجام این پروژه دارد تصمیم گرفتیم تا سرمایه‌گذار آن را از بنیاد مستضعفان به این شرکت خصوصی تغییر دهیم و با توجه به مذاکرات صورت گرفته امکانات و توانایی بیشتری در سرمایه گذار جدید برای پیشبرد هرچه سریعتر این پروژه وجود دارد.

وی افزود: در قرارداد قبلی قرار شد که بنیاد مستضعفان محدوده ۶۰ درصد سهم این پروژه را تقبل کند و بقیه آن ‌قرار بود از سوی دولت پرداخت شود اما سرمایه گذار جدید صد درصد سرمایه مورد نیاز اجرایی این پروژه که حدود یکصد میلیون یورو است را تقبل کرده و به نظر می‌رسد که توانایی تامین آن را نیز دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر شرکت خصوصی که اخیراً بر اساس مصوبه هیئت دولت به عنوان سرمایه گذار جدید خط ریلی شلمچه-بصره انتخاب شده اعلام کرده است که مراحل اجرایی این پروژه که در خاک عراق به طول ۳۳ کیلومتر است را می‌خواهد از طریق شرکتی عراقی که در آن منطقه کار کرده جلو ببرد و به نظر می‌رسد پیشنهاد بهتری نسبت به گذشته باشد و راحت‌تر بتوان در این کشور همسایه این پروژه را انجام داد.

خطیبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری جدید توانایی و سابقه بهتری برای اجرای این خط ریلی را دارد گفت: زمان در نظر گرفته شده در مصوبه هیئت دولت دو ساله است و برای بازگشت سرمایه این شرکت نیز مدت زمان حدود ۵۰ سال در قرارداد جدید در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تامین تجهیزات مورد نیاز راه اندازی این خط ریلی چگونه انجام خواهد شد؟ گفت: از گذشته و بر اساس توافقی که با عراقی‌ها کرده بودیم قرار بود ریل، سوزن و دیگر ادوات خط ریلی را طرف عراقی به موقع برای اجرای این پروژه تحویل دهد اما اگر مشکلاتی در این راه به وجود بیاید، می‌توانیم آن را از تولید داخلی تامین کنیم و هیچ مانعی از این نظر نداریم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در سفری که اخیراً به عراق انجام دادیم و از محل اجرای پروژه بازدید کردیم مشکلی از نظر امنیت وجود ندارد و تنها نکته‌ای که در مورد آن بحث شد این است که در برخی از مناطق اجرای این پروژه میادین مینی وجود دارد که باید پاکسازی شود تا محلی برای واگذاری اراضی و اجرای این پروژه به بخش خصوصی آماده شود از سوی دیگر نیز شرکت مورد نظر را به منطقه آزاد اروند معرفی کردیم تا اراضی طرف ایران را در اختیار این سرمایه گذار قرار دهد و پروژه هر چه سریع‌تر آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری، دو روز گذشته اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – اعلام کرد که هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، پیشنهاد تغییر سرمایه گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تامین مالی پروژه به تصویب رساند.

منبع:خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید