تهران
کد خبر:72119
پ

تونس نخستین ماهواره بومی خود را راهی فضا کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری از رسانه‌های تونسی، ماهواره “چالش نخست” نخستین ماهواره صنعتی کشور عربی است که با ۱۰۰٪ تکیه به توانمندی داخلی ساخته شده است. مهندسان تونسی شرکت Talnat (تالنات) بر ساخت ماهواره “چالش۱” نظارت داشتند. شرکت تالنات یک شرکت خصوصی است و در زمینه فن آوری، نرم افزار، سیستم های الکترونیکی […]


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری از رسانه‌های تونسی، ماهواره “چالش نخست” نخستین ماهواره صنعتی کشور عربی است که با ۱۰۰٪ تکیه به توانمندی داخلی ساخته شده است.

مهندسان تونسی شرکت Talnat (تالنات) بر ساخت ماهواره “چالش۱” نظارت داشتند.

شرکت تالنات یک شرکت خصوصی است و در زمینه فن آوری، نرم افزار، سیستم های الکترونیکی و فعالیت های مهندسی فعالیت دارد.

این ماهواره با همکاری شرکت روسی ” کوسموس با موشک فضایی سایوز۲ “۲ soyouz”، از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

محمد فریخه، مدیر کل “Talnat” در این باره گفت: ماهواره تونس مخصوص اینترنت است و برای اولین بار است که در سطج جهان، از پروتکل “LoRa” در فضا استفاده می شود.

فریخه با بیان این که وی با مسؤولان روسیه توسعه همکاری فضایی را بررسی کرده است، افزود که او همچنین چگونگی ارسال فضانورد از تونس به فضا و نیز همکاری برای افتتاح یک کالج مخصوص در زمینه فضانوردی در کشورش با نظارت روسیه را بررسی خواهد کرد.

“طارق بن سالم” سفیر تونس در مسکو نیز پیشتر گفته بود که عملیات پرتاب ماهواره موجب تقویت همکاری صنعتی کشورش وروسیه می شود و نسبت به توسعه این همکاری در زمینه های مختلف ابراز امیدواری کرده بود.

شرکت فضایی دولتی روس کوسموس روسیه نیز پرتاب این ماهواره تونسی را تأیید کرد.

پرتاب موشک ماهواره بر امروز چهارمین پرتاب فضایی روسیه از آغاز سال جاری میلادی است و به گفته دمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی روس کوسموس، امسال روسیه ۲۹ موشک فضایی پرتاب خواهد کرد.

روسیه بخشی از امکانات فضایی خود را برای ارائه خدمات به کشورهای دیگر از جمله پرتاب ماهواره های مخابراتی مورد استفاده قرار می دهد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید