تهران
کد خبر:65337
پ

تولید ماهانه نفت اوپک افزایش یافت

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در نوامبر تحت تاثیر افزایش تولید لیبی که محدودیت عرضه سایر اعضای این گروه را جبران کرد، برای پنجمین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک در نوامبر ۲۵.۳۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۷۵۰ هزار بشکه در […]

تولید ماهانه نفت اوپک افزایش یافت

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در نوامبر تحت تاثیر افزایش تولید لیبی که محدودیت عرضه سایر اعضای این گروه را جبران کرد، برای پنجمین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک در نوامبر ۲۵.۳۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۷۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر افزایش داشته است.

لیبی که از مشارکت در پیمان کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده است، تولیدش را که در ماههای پیش تقریبا فلج شده بود به سرعت بهبود بخشیده است و افزایش تولید این کشور برای اوپک که در تلاش برای محدودیت عرضه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تقاضای ضعیف برای نفت بوده است، چالش برانگیز شده است.

طبق نتایج نظرسنجی رویترز، پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید در نوامبر ۱۰۲ درصد بود که در مقایسه با اکتبر تغییر چندانی نداشت.

لیبی که از نظر سیاسی به دو جبهه شرق و غرب تقسیم شده است، از سپتامبر که ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی دستور رفع محاصره تاسیسات صادرات نفت را صادر کرد، تولیدش را افزایش داده است. این کشور در نوامبر تولیدش را ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد که بسیار سریعتر از انتظار برخی از تحلیلگران و مقامات اوپک بوده است.

طبق نظرسنجی رویترز، ایران و ونزوئلا که دو عضو دیگر معاف از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک هستند، در نوامبر اندکی افزایش تولید داشتند.

تولید امارات متحده عربی ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بزرگترین افزایش در میان تولیدکنندگان مشارکت کننده در کاهش تولید بوده است با این حال این کشور همچنان پایین سهمیه تعیین شده نفت تولید کرد.

در میان کشورهایی که تولیدشان را کاهش دادند، بزرگترین کاهش مربوط به نیجریه بود که ناخواسته و در نتیجه تعطیلی تولید پس از انفجار خطوط لوله روی داد. تولید نفت عراق هم اندکی کاهش داشت اما تولید عربستان سعودی و کویت نسبت به اکتبر تغییر چندانی نداشت.

اعضای اوپک در نشست رسمی روز دوشنبه درباره ضرورت تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک به مدت سه ماه از ژانویه به توافق رسیدند اما اختلاف نظر در میان اعضای اوپک پلاس باعث شد نشست رسمی وزیران گروه اوپک پلاس برای نهایی کردن سیاست تولید سال ۲۰۲۱ از روز سه شنبه به پنج شنبه موکول شود.

اوپک پلاس قرار است محدودیت تولید نفت را از ژانویه به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز تسهیل کند اما با توجه به ضعیف شدن تقاضا تحت تاثیر موج دوم شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در کشورهای مختلف، این گروه گزینه ادامه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز معادل هشت درصد از تقاضای جهانی در ماههای نخست سال ۲۰۲۱ را بررسی می کند.

نظرسنجی رویترز برای رصد عرضه نفت به بازار انجام می گیرد و بر مبنای آمار کشتیرانی است که از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای مونیتورینگ نفتکشها شامل پترولجستیک و کپلر، اطلاعات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی تهیه می شود.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید