تهران
کد خبر:60782
پ

تحقق عدالت اجتماعی با نهضت گازرسانی روستایی

یکی از مهمترین اهداف گازرسانی روستایی که در دولت تدبیر و امید رشدی ۱۱۷ درصدی را تجربه کرده، در کنار تامین انرژی پاک و حفاظت از محیط‌زیست،‌ تحقق عدالت اجتماعی و بهره‌مندی از ثروت ملی در گوشه و کنار کشور است. گازرسانی روستایی به عنوان اولویت دولت‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب به شمار می‌آید […]


یکی از مهمترین اهداف گازرسانی روستایی که در دولت تدبیر و امید رشدی ۱۱۷ درصدی را تجربه کرده، در کنار تامین انرژی پاک و حفاظت از محیط‌زیست،‌ تحقق عدالت اجتماعی و بهره‌مندی از ثروت ملی در گوشه و کنار کشور است.

گازرسانی روستایی به عنوان اولویت دولت‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب به شمار می‌آید با این حال به دلیل کمبود منابع مالی و همچنین هزینه بالای گازرسانی روستایی در برخی از استان‌های کشور، این موضوع با وجود اهمیت فراوان،‌ با سرعت پایینی انجام می‌شد.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک روستا در ایران به شبکه گاز دسترسی داشت. با این حال انقلاب ۵۷ تنها انقلابی سیاسی نبود بلکه در ارکان مختلف اجتماعی و اقتصادی نیز توجه ویژه داشت. از همین رو ایجاد عدالت اجتماعی با توزیع عادلانه مزیت‌های اقتصادی در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و این موضوع در بحث گازرسانی نیز مورد توجه بود.

با آغاز بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی در ابتدای دهه ۸۰، گازرسانی در کشور شتاب گرفت و گاز تولیدی در جنوب تا نقاط مختلف کشور رسید. با این حال اولویت،‌ گازرسانی به شهرها بود زیرا حاشیه جاده‌ها به عنوان مسیری امن برای عبور خط لوله گاز به شمار می‌آمد و این امکان فراهم می‌شد تا بدون هزینه‌های اضافی برای مطالعه زمین و شناسایی معارضان خطوط لوله گاز احداث شوند.

از همین رو گازرسانی شهری به سرعت انجام شد. تعداد شهرهای گازرسانی شده که در ابتدای انقلاب ۵ شهر بود، در سال ۹۲ به هزار و ۵۱ شهر رسید. این تعداد با رشدی ۱۴ درصدی اکنون به هزار و ۱۹۲ شهر رسیده است.

اما انقلاب واقعی در ۷ سال گذشته در گازرسانی روستایی محقق شده است. آمارها نشان می‌دهد تنها یک روستا در ایران در سال ۵۷ به شبکه گاز متصل بود. در حالی تا پایان تیرماه سال ۹۲ و پیش از آغاز دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۴۱۹ روستا در کشور گازرسانی شده بودند که این رقم در پایان خرداد سال جاری به ۳۱ هزار و ۳۲۵ روستا رسید. این اعداد نشان می‌دهد از تیر ۹۲ تا پایان خرداد امسال،‌ ۱۶ هزار و ۹۰۶ روستا به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

با توجه به این آمار، ‌گازرسانی روستایی رشدی ۱۱۷ درصدی را در این مدت تجربه کرده است و اکنون بیش از ۸۴ درصد روستاها به شبکه گاز متصل هستند.

قانون خوب و اجرای خوب‌تر، سبب این نهضت گازرسانی شد؛ با تصویب قانون بند «ق» تبصره یک بودجه سال ۹۳ این اجازه داده شد از منابع حاصل از صرفه‌جویی و صادرات فرآورده‌های نفتی بتوان سرمایه‌گذاری‌ها برای سرمایه مورد نیاز گازرسانی روستایی تامین شود.

هم از این‌رو بود که رئیس‌جمهوری، گازرسانی شهری و روستایی را در زمره عملکردهای عظیم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان و تصریح کرد: «دولت تدبیر و امید در گازرسانی به روستاها انقلاب ایجاد کرده و اکنون هزاران روستا به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند.»

رشد ضریب نفوذ شبکه گاز در روستاهای کشور باعث شده تا محیط زیست نیز حال و روز بهتری داشته باشد جنگل‌ها به ویژه در مناطق غربی کشور کمتر آسیب ببینند.

در کنار تامین سوخت سراسری و حفظ محیط زیست، ‌همچنین تامین عدالت اجتماعی با گازرسانی روستایی سرعت گرفته است تا جمعیت بیشتری بتوانند از این نعمت و ثروت ملی استفاده کنند.

از همین رو و برای گسترش عدالت توزیع ثروت گاز درایران، ‌از چند سال گذشته گازرسانی به آخرین استان یعنی سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفت و اتصال روستاهای این استان به شبکه گاز با سرعت در حال انجام است.
منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید