تهران
کد خبر:57248
پ

برگزاری پنجمین اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه

پنجمین اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا روز سه شنبه (۹۹٫۴٫۱۷) بصورت وبینار برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، در این نشست علاوه بر کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه و لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران، وزرای علوم دو کشور و روسای دانشگاههای برتر ایران […]


پنجمین اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا روز سه شنبه (۹۹٫۴٫۱۷) بصورت وبینار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، در این نشست علاوه بر کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه و لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران، وزرای علوم دو کشور و روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه نیز حضور داشتند و به ارایه گزارش از فعالیتها و همکاریهای مشترک پرداختند.

در این وبینار سفیر کشورمان در سخنانی تشکیل اتحادیه دانشگاههای برتر دو کشور را نوید دهنده عمق روابط دو کشور که باعث رسیدن به فهم و زبان مشترک بین دو ملت خواهد شد، دانست و عنوان کرد: امروز روابط ایران و روسیه در ابعاد نظامی،سیاسی، دفاعی و امنیتی رو به گسترش است اما به لحاظ فرهنگی نیاز است تا بر روی اشتراکات، با هدف نزدیکی دو ملت همکاری کنیم و در این راستا زبان علم، فناوری و دانش بهترین زبان نزدیکی دو کشور است.
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود تبادل دانشجو و تقویت زبان روسی در ایران و زبان فارسی در روسیه و برگزاری گردهمایی هایی بدین منظوردر دو کشور را عامل گسترش بیشتر روابط فرهنگی بین دو ملت دانست.
در این نشست روسای ۱۴ دانشگاه ضمن ارایه گزارشی از فعالیتها و همکاریهای مشترک، روابط دانشگاهی و علمی در شرایط پاندمی و فرصتهایی که می توان از این منظر برای توسعه ارتباطات بین دانشگاهها و شیوه های نوین آموزشی ایجاد و بهره مند شد را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دادند.

«والری فالکوف» وزیر علوم و آموزش عالی روسیه در سخنانی خاطرنشان کرد: ایران شریک سنتی روسیه در عرصه همکاریهای آموزشی است و آموزش متخصصان برای ایران از سال ۱۹۶۰ میلادی جریان دارد.

وی افزود: در سالهای اخیر همکاری بین روسیه و ایران در عرصه آموزشی تا اندازه زیادی بخاطر فضای همکاری و تعامل و اعتماد در روابط با شرکای ایرانی به صورت فشرده توسعه یافته است.

وزیر علوم و آموزش عالی روسیه گفت: ثمرات تلاش های مشترک ما امروز دیده می شود و تعداد زیادی توافقنامه بین دانشگاههای دو کشور امضا شده و شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاههای روسیه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش ۹۰ دانشجو ایرانی برای سال ۲۰۲۰ در دانشگاه‌های روسیه در نظر گرفته شده است و در روابط بین دانشگاه های دو کشور بیشتر دانشجویان از ایران در دانشگاه علوم پزشکی مسکو و علوم پزشکی سن پترزبورگ تقاضای پذیرش دارند.

فالکوف تصریح کرد: از سال ۲۰۱۷ نقشه راهی برای همکاری در عرصه حمایت از زبان روسی در ایران بکار گرفته می شود که از سوی سازمان همکاریهای خارجی روسیه و با هماهنگی وزارت آموزش و علوم روسیه و وزارت خارجه این کشور طراحی شده است.

وی از ویکتور سادوونیچی رئیس اتحادیه روسای دانشگاههای روسیه و رئیس دانشگاه ام.گ.او مسکو و محمود نیلی احمدآبادی رئیس مجمع روسای دانشگاههای ایران و رئیس دانشگاه تهران بخاطر تلاش های فشرده در همکاریهای آموزشی دو کشور قدردانی کرد.

وی گفت: سادوونیچی برخی پیشنهادات برای گسترش فعالیت انجمن دانشگاههای برتر روسیه و ایران ارائه داد. پیشنهاد می کنم ارتباطات جوانان در چارچوب فعالیت انجمن گسترش بیابد و انجمن جوانان ایران و روسیه ایجاد کرده و نشست های مجازی به صورت منظم برای گفت وگو درخصوص منافع علمی و ایده های برای طرح های مشترک در چارچوب کمیته ها و برگزاری سخنرانی های دانشجویان و جوانان در همایش های سران دانشگاههای دو کشور برگزار شود.

منصور غلامی وزیر علوم، پژوهش ها و فناوریهای ایران نیز در سخنانی در وبینار گفت که باید تعداد پژوهش های علمی مشترک ایران و روسیه و سطح همکاریهای دوجانبه در حوزه های آموزشی افزایش بیابد.

وی خاطرنشان کرد: برای این منظور پتانسیل و ظرفیت های لازم وجود دارد.

وزیر علوم، پژوهش ها و فناوریهای ایران گفت: ما به همکاریها در عرصه های علمی و آموزشی دو کشور که با موفقیت توسعه می یابد همانند مشارکت راهبردی همه جانبه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و انسانی اهمیت خاصی قائل هستیم.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز گفت: فدراسیون روسیه و تا آنجا که می دانیم جمهوری اسلامی ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب همکاریهای دو کشور در عرصه های آموزشی مصمم هستند.

جاگاریان افزود: در این پیوند علاوه بر همکاریهای بین سازمانی دو کشور مرکز فرهنگی ایران در مسکو فعالیت گسترده دارد و در ان دوره های آموزش زبان فارسی برگزار می شود که از زبان های برجسته مشرق زمین است.

وی افزود: سفارت ما در جمهوری اسلامی ایران با حمایت ساختارهای دولتی روسیه مساله گشایش مرکز فرهنگی روسیه در ایران را بررسی می کند که در آن زبان روسی آموزش داده خواهد شد.

سفیر روسیه از همکاران ایرانی دعوت به حمایت از اقدامات در این عرصه کرد.

رئیس دانشگاه جدید مسکو (روسنو) از دانشگاه های بزرگ روسیه نیز در این وبینار به چشم انداز همکاریهای ایران و روسیه در عرصه آموزشی اشاره کرده و آن را روشن و رو به توسعه خواند.

پروفسور ولادیمیر زرنوف که ریاست انجمن دانشگاه های غیردولتی روسیه را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: ایران کشور با سنت های بسیار دیرینه و تاریخ پرافتخار و فرهنگ غنی است که از عهد باستان در آن به علوم و آموزش توجه می شده است.

وی با بیان اینکه روسیه کشور پیشرو جهانی در توسعه فناوری است، اظهار کرد: اتحاد دو کشور امکان تقویت توانمندیهای دانشمندان و استادان دانشگاهها را فراهم می کند و می توانند در بسیاری حوزه های موقعیت برتر جهانی بیابند.
منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید