تهران
کد خبر:102516
پ

ایران تا ۱۰۰ سال آینده تولید نفت و گاز دارد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر کشور افزوده شده است، گفت: قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم نفتی ها /محسن خجسته مهر امروز (۵ خردادماه) در آیین بزرگداشت یکصد و پانزدهمین […]



معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر کشور افزوده شده است، گفت: قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم

نفتی ها /محسن خجسته مهر امروز (۵ خردادماه) در آیین بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان اظهار کرد: اکتشاف نفت منشا تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در همه دنیا بوده است و اکتشاف نفت در ایران نیز آغازگر تحولات اقتصادی، سیاسی و بعضا نظامی بود.

وی افزود: ما در خط مقدم جبهه و جهاد اقتصادی هستیم تا از این منبع سرشار صیانت و این دارایی زیر زمینی را با ایجاد ارزش افزوده به ثروت برای کشور تبدیل کنیم.

نگاهمان به اکتشاف یک برنامه ۱۰۰ ساله است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اکتشاف را در کل گستره و پهنه کشور به صورت حداکثری می بینیم و به اکتشاف متفاوت تر از تولید و توسعه نگاه می کنیم، گفت: ما در کل کشور باید بتوانیم سرمایه، درآمد و ثروتمان را احصا کنیم و در این زمینه ذخایر شناخته نشده بسیاری داریم که باید از این ظرفیت استفاده و از این دارایی ها صیانت کنیم.

خجسته مهر عنوان کرد: غفلت از دارا بودن و احصا منابع، خلاف صیانت از مخازن است و در این زمینه به دنبال آن هستیم تا اکتشاف را در کشور حداکثری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرکت ملی نفت ایران نگاه به اکتشاف یک برنامه ۱۰۰ ساله است، افزود: با توجه به ذخایر فعلی و تولیدی که داریم قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.

وجود «نفت» یکی از دلایل تحریم ها

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه یکی از دلایل تحریم ها به دلیل وجود این ثروت بزرگ در کشور است، بیان کرد: وقتی دشمن می بیند که به دنبال خام فروشی نیستیم و می خواهیم در زنجیره ارزش حضور داشته باشیم، ما را تحریم می کند.

خجسته مهر ادامه داد: وقتی سخن از اکتشاف می کنیم باید به تولید فکر کنیم زیرا تولید یکی از مولفه های اثرگذار در تحولات کشورها بوده است و در این زمینه نکته حائز اهمیت، نوع قراردادها است که اکنون به آن توجه ویژه داریم.

صادرات بیش از یک هزار میلیارد دلار نفت از انقلاب تاکنون

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار حلقه چاه حفاری کرده ایم و حدود ۷۳ درصد از توسعه در بخش گاز مربوط به پس از انقلاب بوده است. همچنین در بخش میادین نفتی، ۵۳ درصد توسعه پس از انقلاب انجام شده است.

معاون وزیر نفت گفت: از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یک هزار میلیارد دلار نفت صادر کرده ایم. در این زمینه بیش از ۸۰ درصد تولید نفت کشور مربوط به دوران پس از انقلاب است.

بخشی از زنجیره ارزش نفت باید در مسجدسلیمان ایجاد شود

خجسته مهر با اشاره به اینکه بخشی از زنجیره ارزش نفت باید در مسجدسلیمان ایجاد شود، اظهار کرد: فاز دوم توسعه میدان مسجدسلیمان جدی است اما نیازمند مطالعات است. در این زمینه تفاهم نامه ای امضا شده است تا مطالعات آن انجام شود. همچنین مناطق نفتخیز نیز به موازات، مطالعاتی در بحث ازدیاد برداشت انجام داده است که در این زمینه به نظر می رسد تزریق آب به میدان مسجدسلیمان گزینه بهینه است.

وی تصریح کرد: در بحث اکتشافات از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر کشور افزوده شده است. حدود ۱۶ بلوک جدید اکتشافاتی نیز در قالب قراردادهای توامان اکتشاف و توسعه با ارزش حدود ۱.۱ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.

*
پرتال رسمی خبررسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید