تهران
کد خبر:89874
پ

افزایش ۱۶۰مگاواتی ظرفیت تولید برق در جنوب‌شرق کشور

واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار به‌ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد. – اخبار اقتصادی – به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن امیری، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان اظهار داشت: با سنکرون واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکی..

واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار به‌ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

محسن امیری، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان اظهار داشت: با سنکرون واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به‌عنوان بزرگترین نیروگاه استان سیستان و بلوچستان به ۵۷۵ مگاوات افزایش یافت.

وی افزود: با بهره‌برداری از این واحد، ضمن افزایش راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد، از هدررفت بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر گازوییل در سال که ارزش جهانی آن بر اساس فوب خلیج فارس، حدود ۲۰۰ میلیون یورو است جلوگیری خواهد شد.

امیری با بیان اینکه “بخش بخار این نیروگاه توسط گروه مپنا به‌عنوان سازنده و همچنین پیمانکار نصب و راه‌اندازی پروژه، در ۱۵کیلومتری شرق شهر چابهار احداث شده است”، گفت: با بهره‌برداری از آن، پایداری شبکه برق جنوب شرق کشور افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

وی هزینه احداث این نیروگاه را بیش از ۱۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در دوران احداث بخش بخار نیروگاه، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار بودند و پس از شروع دوران بهره‌برداری، مجموع پرسنل شاغل در نیروگاه به حدود ۱۴۰ نفر افزایش می‌یابد.

امیری با یادآوری اینکه “این نیروگاه پیش از این دارای ۲ واحد گازی به‌ظرفیت ۳۱۵ مگاوات و ۴ واحد گازی کوچک به‌ظرفیت کلی ۱۰۰ مگاوات و در مجموع ۴۱۵ مگاوات بوده است”، اضافه کرد: نیروگاه چابهار به‌دلیل عدم توسعه خطوط گاز به جنوب استان، تنها نیروگاه تمام گازوئیل‌سوز شبکه برق کشور است و لذا راه‌اندازی بخش بخار علاوه بر افزایش ظرفیت نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات، از جنبه حفظ ثروت ملی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف افزایش بازده، ارتقاء پایداری و کاهش خاموشی در جنوب‌شرق کشور، افزایش اشتغال در دوران ساخت و در ادامه در دوران بهره‌برداری در شهرستان چابهار احداث شده است.

وی اظهار داشت: احداث بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار با بهره‌گیری از ظرفیتهای تبصره ۱۹ قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۲ و براساس مکانیزم بازگشت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت احداث شده است، بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از به بهره‌برداری رسیدن واحدها، هزینه سرمایه‌گذاری از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده پرداخت می‌گردد.

امیری افزود: علاوه بر موضوع مصرف بهینه سوخت و جلوگیری از هدررفت ثروت ملی،‌ مسئله حفظ محیط زیست، افزایش ثبات و برقراری زیرساخت اصلی توسعه صنایع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، به‌خصوص توسعه سواحل مکران که به‌دستور مقام معظم رهبری جزو اولویتهای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد و همچنین کمک به رفع محرومیت در این منطقه، در این پروژه به‌شکل پررنگی مدنظر بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: در صورت اعلام نیاز شبکه و یا صنایع انرژی‌بر در منطقه، هلدینگ برق و انرژی صبا آمادگی اجرای بلوک دوم سیکل ترکیبی نیروگاه چابهار را دارد و بدین‌منظور محدودیتی از نظر فضا و امکانات زیرساختی در نیروگاه وجود ندارد.

 

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید