تهران
کد خبر:81626
پ

افزایش ۱۰ درصدی مجموع وزنی محصولات تولیدی پالایشگاه ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در گزارشی به وزیر نفت از افزایش ۱۰ درصدی مجموع وزنی همه محصولات تولیدی این پالایشگاه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد.
به گزارش شانا، روح‌الله نوریان جمعه (دوم مهرماه..

افزایش ۱۰ درصدی مجموع وزنی محصولات تولیدی پالایشگاه ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در گزارشی به وزیر نفت از افزایش ۱۰ درصدی مجموع وزنی همه محصولات تولیدی این پالایشگاه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد.

روح‌الله نوریان جمعه (دوم مهرماه) در جریان سفر جواد اوجی، وزیر نفت به استان ایلام و بازدید از پالایشگاه گاز این استان، در گزارشی به وی از افزایش قابل توجه تولید و افزایش بهره‌وری در استحصال محصولات این پالایشگاه از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

وی افزود: همسو با عمل به منویات رهبر انقلاب و تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، از ابتدای امسال تاکنون محصول گاز مایع ۱۵۶ درصد، گوگرد ۶ درصد، میعانات گازی ۸ درصد، اتان ۲۸ هزار تن بوده (که در مدت مشابه پارسال تولید نداشته است) و مجموع وزنی همه محصولات تولیدی این پالایشگاه ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اظهار کرد: به‌دلیل اجرای سیاست‌های صیانتی برداشت از منابع، خوراک دریافتی این واحد صنعتی ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کم‌تر بوده است.

نوریان بر آمادگی کامل این پالایشگاه برای دریافت خوراک بیشتر تأکید و تصریح کرد: سیاست بهبود مستمر سرلوحه کار مجموعه پالایش گاز ایلام است.

وی همچنین با بیان اینکه سبد تولیدهای این واحد صنعتی متنوع است، گفت: این پالایشگاه از لحاظ تنوع و سبد محصولات تولیدی، مانند پالایشگاه پارس جنوبی است و تقریبا زنجیره کاملی از اتان، متان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد در این واحد صنعتی تولید می‌شود و از این منظر، دارای تنوع محصولات تولیدی است که هم برای صنایع پایین‌دستی و هم در چرخه اقتصاد داخلی کشور و درآمدزایی، نقش تاثیرگذاری دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون در این پالایشگاه امکان تزریق روزانه ۵.۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری گاز وجود دارد، افزود: ظرفیت تولیدی روزانه پالایشگاه گاز ایلام ۲۵۰ تن گوگرد، ۴۳۰ تن اتان، ۵۰۰ تن میعانات و ۶۵۰ تن گاز مایع خام است.

نوریان تصریح کرد: با تکمیل فاز ۲، یک واحد تثبیت میعانات گازی به ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در روز، یک واحد شیرین‌سازی به ظرفیت ۳.۴ میلیون متر مکعب در روز و یک واحد استحصال گوگرد به ظرفیت ۱۷۰ تن در روز به ظرفیت پالایشگاه افزوده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌ها و کارهای خوبی که در زمینه پایداری تولید، افزایش بهره‌وری و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مانند واحد اُلفین پتروشیمی ایلام انجام شده، این شرایط روز به روز پایدارتر شود و شرکت پتروشیمی ایلام بتواند به شکل مستمر دریافت خوراک را از پالایشگاه گاز داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فاز ۲ این مجموعه وارد مرحله اجرایی شده است، اظهار کرد: کارهای مطالعات و طراحی اولیه فاز دوم پالایشگاه در سال‌های گذشته انجام شده بود و در سال ۱۳۹۹ کارهای پیمان‌سپاری آن آغاز شد و تهیه اسناد پیمان و انتخاب پیمانکار و مشاور آن نیز انجام و کار مناقصه برگزار شده است؛ از اواخر سال ۱۳۹۹ پیمانکار فاز دوم توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران انتخاب و قرارداد شرکت پیمانکار از اوایل اردیبهشت‌ماه امسال به طور رسمی ابلاغ شد و مشغول کار شده است.

نوریان ادامه داد: شرکت پیمانکار فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، کمپ و کارگاه را تجهیز کرده، کارهای جداسازی و ایزوله کردن مسیرهای فاز دوم از فضای سایت کنونی انجام شده است، در واقع فاز دوم در محیط سایت فاز یک انجام می‌شود و بر این اساس کار جداسازی باید انجام شود که این موضوع نیز سختی کار را چند برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه کارهای طراحی سایت و فاز دوم انجام و خرید تجهیزات هم در جریان است، گفت: رعایت مسائل ایمنی این پیمان اهمیت ویژه‌ای دارد که خوشبختانه تمهیدات لازم در این زمینه انجام شده است و مسیرها و محیط انجام این فاز کاملاً ایزوله و شرایط لازم برای انجام کار مهیا شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام یادآور شد: از اول اردیبهشت‌ماه امسال پروژه به صورت EPC و ۳۰ ماهه آغاز و جداسازی ۶۵ محوطه و تجهیز کارگاه انجام شد که طبق اعلام شرکت مهندسی و توسعه گاز به‌عنوان مجری پروژه، تاکنون در بخش مهندسی ۳۰ درصد، خرید کالا ۶ درصد و در بخش ساخت ۱.۵ درصد پیشرفت داشته و سفارش و ساخت تجهیزات نیز آغاز شده است.

نوریان همچنین با بیان اینکه گوگرد تولیدی پالایشگاه گاز ایلام یکی از باکیفیت‌ترین گوگردهای تولیدی در کشور است که مشتری‌های خاص خود را هم دارد، تصریح کرد: خط تولید آزمایشی کود بنتونیتی پارسال توسط کارشناسان این واحد صنعتی راه‌اندازی شده و اکنون به دنبال گرفتن مجوزهای لازم برای تولید این محصول هستیم که تولید آن را رسمی آغاز شود.

وی در پایان تأکید کرد: پالایشگاه گاز ایلام از هر سرمایه‌گذاری که در صنایع پایین‌دستی در حوزه گوگرد انجام شود به‌ویژه سرمایه‌گذارانی که نیاز به گوگرد مذاب داشته باشند، استقبال و حمایت می‌کند.

منبع اصلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید