تهران
کد خبر:92697
پ

از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم/ به سیاست چین واحد متعهدیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه (۲۱ اردیبهشت) به وقت محلی در نشستی خبری درخصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان و افزایش تنش ها میان تایپه و پکن گفت: سیاست آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده است. آمریکا همچنان متعهد به سیاست قدیمی چین واحد است. وی تصریح کرد: ما از استقلال تایوان […]

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه (۲۱ اردیبهشت) به وقت محلی در نشستی خبری درخصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان و افزایش تنش ها میان تایپه و پکن گفت: سیاست آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده است. آمریکا همچنان متعهد به سیاست قدیمی چین واحد است.

وی تصریح کرد: ما از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم و به صورت مکرر اعلام کرده ایم اگرچه آمریکا روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد و از استقلال آن حمایت نمی کند، اما روابط غیر رسمی قوی با آن داریم.

این مقام آمریکایی درباره موضع آمریکا در قبال برنامه‌های بانک سرمایه گذاری اروپا برای کمک به بازسازی اوکراین نیز گفت: ما کاملا آماده مشارکت در آن هستیم.

چین همواره تایوان را جزیره ای تحت مالکیت خود می داند. این در حالی است که این جزیره ۲۳ میلیون نفری حق حاکمیت چین را به رسمیت نمی شناسد.

ارتش آزادی مردم چین از ۱۹ اردیبهشت ماه از انجام دور جدیدی از رزمایش های نظامی این کشور طی هفته گذشته در اطراف تایوان خبر داد که به گفته مقام های چینی با هدف بهبود عملیات مشترک جنگی برگزار می شود. نیروی هوایی تایوان به ۱۸ هواپیمای چینی که وارد منطقه دفاع هوایی این جزیره شدند هشدار داده است.

ارتش چین نیز ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد کشتی جنگی آمریکایی را در تنگه تایوان رصد کرده و به آن هشدار داده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد کشتی حمل کننده موشک «یو اس اس پورت رویال» روز گذشته در آب های بین الملل در حال عبور عادی از تنگه تایوان با رعایت قوانین آب های بین الملل بوده است. ماموریتی که خیلی کوتاه و پس از رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان انجام شد.

آمریکا  چنین ترددهایی را هر ماه یک بار به نشانه حمایت از تایوان انجام می دهد که خشم چین را برمی انگیزاند. 

اما ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا اغلب چنین کارهایی را برای تحریک و ایجاد تنش و مشکل انجام می دهد و با فرستادن نشانه های اشتباه به نیروهای مستقل تایوان تنش در منطقه و این تنگه را بالا می برد و تشدید می کند. سربازان ما همیشه در بالاترین سطح هشدار می باشند و با هرگونه تهدید و یا اقدامات تحریک آمیز مقابله و از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان دفاع می کنند.» 

وزارت دفاع تایوان نیز عبور کشتی آمریکایی را یک تردد عادی در آبراه های آزاد  به سمت شمال تنگه تایوان خواند. 

آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا به تازگی مدعی شده است چین قدرت نظامی مورد نیاز خود را برای حمله و تصرف تایوان تا سال ۲۰۳۰ میلادی یا حتی زودتر تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری، واشنگتن تایمز نوشت: این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا تهدید چین علیه تایوان را «بسیار جدی» توصیف کرد.

هاینز در جلسه سنا مدعی شد رهبران چین از حمله روسیه به اوکراین درس می گیرند اما همچنان مصمم هستند تایوان را ترجیحا از طریق تسلیم شدن دولت این کشور تصرف کنند.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز مدعی شده است شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به رغم تلاش های  نظامی مسکو برای تصرف اوکراین، عزم خود را برای بازپس گیری جزیره تایوان جزم کرده است.

به  گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، برنز همچنین گفت حمله روسیه به اوکراین رئیس جمهوری چین را شگفت زده کرده و بر محاسبات او درباره هر گونه عملیات نظامی در آینده علیه تایوان تاثیر گذاشته است.

رئیس سیا اضافه کرد: حتی برای یک لحظه هم فکر نمی کنم که تصمیم شی جین پینگ برای بدست آوردن کنترل تایوان در طول زمان از بین رفته است.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید