تهران
کد خبر:81541
پ

ادعای جمهوری آذربایجان درباره خنثی‌سازی هزاران مین و مهمات عمل‌نکرده

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه (۱۴۰۰٫۷۶٫۳۱) اعلام کرد بیش از ۱۶۰۰۰ قبضه مین و مهمات منفجر نشده در ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی بازپس گرفته شده از ارمنستان را کشف و خنثی کرده است. به گزارش خبرگزاری «هابر ترک» وزارت امور دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای […]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه (۱۴۰۰٫۷۶٫۳۱) اعلام کرد بیش از ۱۶۰۰۰ قبضه مین و مهمات منفجر نشده در ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی بازپس گرفته شده از ارمنستان را کشف و خنثی کرده است.

به گزارش خبرگزاری «هابر ترک» وزارت امور دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با اشاره به آزادسازی مناطق قره باغ در سال گذشته اعلام کرد: «واحدهای مهندسی ارتش به همراه نیروهای نظامی ترکیه به کار برای پاکسازی مین‌ها و مهمات منفجر نشده در مناطق آزاد شده ادامه می‌دهند.»

این وزارتخانه تأکید کرد که مین زدایی مسیرها برای اطمینان از حرکت ایمن خودروهای نظامی در حال انجام است و کار برای ایجاد جاده‌های جدید در مناطق کوهستانی انجام می‌شود.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان چندی قبل از کشته و مجروح شدن ۱۶۰ نفر بر اثر انفجارمین در مناطق آزاد شده از اشغال ارمنستان در نبرد دوم قره باغ خبر داد.

معاون وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین از کشف گورهای دسته جمعی در سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که از اشغال ارمنستان در جنگ دوم قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰ آزاد شدند، خبر داد. «النور ممدوف» معاون وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گفت که کار برای شناسایی افراد دفن شده در این گورستان‌ها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد که در اولین جنگ قره باغ در دهه ۱۹۹۰،ارمنستان به طور گسترده از روش گروگانگیری استفاده می‌کرد. این مقام ارشد باکو افزود: «نتایج تحقیقات نشان می دهد که زندانیان جمهوری آذربایجان تحت شکنجه و در شرایط سخت در ارمنستان نگهداری می‌شوند.»

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید