تهران
کد خبر:101676
پ

احتمال کشف ذخایر جدید گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احتمال کشف ذخایر جدید گاز در میدان گازی پارس جنوبی خبرداد. نفتی ها /محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی به‌عنوان ابزار جدید فروش نفت با همکاری بورس امروز رونمایی شد و امکان تحویل […]



مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احتمال کشف ذخایر جدید گاز در میدان گازی پارس جنوبی خبرداد.

نفتی ها /محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی به‌عنوان ابزار جدید فروش نفت با همکاری بورس امروز رونمایی شد و امکان تحویل فیزیکی نفت خام به مشتریان داخلی برای نخستین بار است که تاریخ صنعت نفت ایران فراهم شده است و این اوراق مبتنی بر بدهی شرکت ملی نفت ایران نیست و سود آن سیال خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی استقبال خوبی داشتند و متناسب با ظرفیت کنونی بازار سالانه (۳۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی) می‌تواند افزایش یابد.

معاون وزیر نفت توضیح داد: این امکان وجود دارد متقاضیان و فعالان بازار سرمایه به قیمت روز بانک مرکزی می‌توانند معادل ریالی قیمت نفت خام را پرداخت کنند و در بازار ثانویه اوراق خود را خرید و فروش کنند. آن دسته از فعالان بازار که کد حقوقی دارند می‌توانند از ۵۰۰ بشکه نفت خام به بالا در بورس انرژی خرید و فروش کنند، همچنین امکان خرید این اوراق برای شرکت‌های خارجی به‌صورت ارزی وجود دارد؛ سهم شرکت ملی نفت ایران از منابع مالی حاصل از فروش نفت در بورس انرژی ۱۴.۵ درصد است.

خجسته‌مهر ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران با وجود تحریم مشتریان خارجی خود را دارد و صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به‌خوبی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: خارج از بلوک‌های کنونی میدان مشترک پارس جنوبی در حال کار عملیات اکتشافی هستیم و به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر به‌طور دقیق مقدار ذخایر احتمالی تازه اعلام خواهد شد./مهر

*
پرتال رسمی خبررسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید